Rob-en-Jael.reismee.nl

Eerste 2 dagen Moskou............YES WE CAN

We hebben vrijdag genoten van ‘'ons feesje' Bedankt!

Dag 1, AFSCHEID EN WEG...

Om 05:30 werden we richting Schiphol gebracht. Daar aangekomen werden we verrast door onze lieve familie en vrienden. De hele bubs zwaaide ons uit. Het is raar om een afscheid te nemen voor een periode van 4+ maanden. Helemaal leuk dat iedereen aanwezig was. Dat maakt indruk hoor

Laughing
. We zijn in het vliegtuig gestapt en direct naar Wenen gevlogen, uurtje gewacht en daarna richting Moskou. Alles verliep gelukkig zeer soepel. We werden uurtje of 4 opgehaald op het vliegveld van Moskou door een goedgekapte rus (stekels natuurlijk, een soort van mode hier) hij had een bord waar onze naam op stond. J. Hij reed echt als een gek door het verkeer in zijn vette ford transit. Het viel ons op hoe grijs de omgeving is, deze grijze massa wordt afgewisseld door reclame borden die in het Russisch McDonald's Ikea mediamarkt enz. moeten weergeven. Je ziet veel bedrijvigheid langs de weg, veel mensen in de hoop dat ze een lift krijgen in de richting van de grote stad bv. We moesten wel lachen om een kerel in een lada (natruurlijk) die op de kruising schijnbaar pech had. Als debielen ging het overige verkeer ging langs deze held. De man zelf was drukdoende met zijn telefoon en lette nergens op. Wij zagen veel fabrieksschoorstenen vol in de rook langs de weg. Lang leve het broeikaseffect. Aangekomen in ons hotel (wat prima is) hebben we gewandeld en daarna wat gegeten. De mensen spreken zeer weinig Engels en komen schuw over. Het is moeilijk om contact te maken. Jael had een lekker soepje, ze zijn natuurlijk niet echt ingesteld op vegetariërs! en ik een soort van kroket met kip erin. Typisch Russisch natuurlijk.

Dag 2 YES WE CAN!

Na een heerlijke nacht goed te hebben geslapen was het vandaag tijd voor een dagje sightseeing. We begonnen met de belangrijkste uitdaging: metro kaartjes kopen! De mensen zijn echt behulpzaam hebben we gemerkt, maar spreken gewoon (bijna) geen engels. Mijn gebarenkennis komt dus goed van pas

Cool
! Rob had in de metro wel zijn eerste praatje met een local J In het centrum van Moskou aangekomen zijn we richting het rode plein gegaan. Daar kwamen we tot de ontdekking dat we ons reis boekje over Moskou vergeten waren, lekker bijdehand! Dus alles lekker op de bonnefooi maar doen. Allereerst merkten we dat er een enorme hoeveelheid politie op de been was en dat er heel veel afgesloten was, wat bleek: Obama is in town! Rob heeft hem subliem op de plaat gekregen (zie de foto's). Hierna zijn we op het rode plein verder gegaan. Het rode plein, wat helemaal niet rood is maar de gebouwen er om heen, is vooral bekend om de basilius kathedraal. Die doet qua uiterlijk wat Efteling achtig aan, maar wel erg de moeite waard, van binnen en buiten. Verder hebben we een beetje gewinkeld en vooral lekker mensen gekeken! Niks leuker dan dat toch? Tijdens het lopen kwamen we een stel tegen, waarvan de mannelijke helft in leiden had gewoond. Wat bleek, hij was bekend in leiderdorp en een vroegere vriend van de zoon vanRob zijn ex-compagnon (Edwin). Wat is de wereld dan klein! Wat valt ons op? Veel vrouwen zien er erg verzorgd uit en dragen mega grote stilleto hakken, soms wel 10 cm. Lekker als je daar tussen loopt op je bergschoenen
Laughing
En het contrast tussen rijk en arm is ook enorm, veel dure auto's vs lada, armani vrouwen vs bedelende oudjes, mensen kijken vaak chagrijnig en maken weinig contact met je (ook non-verbaal) maar wel vaak behulpzaam indien nodig. Op de terugweg waren we, toen we uit de metro kwamen, even verdwaald. Er kwam een allerliefst oud dametje naar ons toe, die ons precies ging uitleggen waar we moesten zijn, alleen wel in het Russisch! Aangezien mijn Russisch niet verder gaat dan spaziba (bedankt), begrepen we er natuurlijk niks van!

Lieve mensen, bedankt voor alle berichtjes! Erg leuk om te lezen

pa en ma van der vlist

bedankt voor jullie reisversllag wat is o bama veranderd hij is het echt niet

groetjes

Ingrid iris sam peter

dank voor het bericht , het was wel vroeg maandag he?

Erg leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.
Succes en veel plezier, tot het volgende berichtje.
pas goed op elkaar .

yaniv probeer zo'n Russin mee te nemen.

naomi sunil en kids

hoi vakantiegangers!

Leuk om zo snel al wat van jullie te horen!
Jullie hebben zo te horen al aardig wat gedaan
voor 2 dagen.Ik zal jullie wel missen hoor!
Het is toch wel erg lang 4 maanden...

groetjes

Jerry

Ik mis je nu al op het werk :-)
Veel plezier en maak maar mooie foto's.

gr. Jerry

Marieke van Wetten

He Rob en Jael,

Het klinkt allemaal zo heerlijk om gewoon even weg te zijn uit de dagelijkse sleur en dat gewoon 4 maanden. Ik ben jaloers!!! Maar ik volg jullie op de voet. Plezier!!

Liefs, Marieke

Ellen Zuiderwijk

Hi wereldreizigers,

Wat een avontuur zeg, dat is wel even wat anders dan Afrika als ik het zo lees!
Erg leuk om met jullie mee te kunnen lezen, dat ga ik de komende maanden zeker doen.

Heel veel plezier!

Groetjes Ellen en Marco

Femke

Jillie, zelfs met bergschoenen en een mooie bontmuts ben je nog een toppertje!You go girl!
Leuk om de eerste belevenissen al te lezen. x fem

Irene

Lieve Jaelleke en Rob,

Wat leuk om te lezen! Heel veel plezier en geniet er lekker van. Maar dat komt wel goed denk ik.
Ik volg jullie, nu nog skypen:-)

Kus Irene

Hans vd Berg

He Rob en Jael,

Leuk om te lezen dat alles goed gaat met jullie, aleen een beetje jammer dat de laatste foto alleen voor herr vd meulen bedoeld is.
ziet er goed uit op die hakjes.
nog veel plezier groetjes vanaf de zichtenburglaan 240

Hans

Wijn en Natas

kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng, kedeng, kedeng kedeng, kedeng ... op naar Chinaaaa. Beste/lieve mensen, heel veel plezier en heel veel moois toegewenst . Tot de volgende keer...., Cheers

Judith

HAI Jael en Rob,

Wat gaaf om jullie geweldige reis zo te volgen!!voelt net als het liedje van Blof!!! heel veel plezier!!! liefs Juud

Rene en Tatiana

Zijn jullie al de trein uit :-)

Miek

Oh, wat klinkt het super allemaal!
Ik had jullie echt willen zien paardrijden...

geniet! XX Miek

tom

Hoi Rob en Jael,
Dat ziet er super uit, mooie verhalen!!
De tijd vliegt ook voor jullie zo te zien.
Geniet en ik volg jullie op de voet.
P.s. Rob, heb je je tennisracket meegenomen?

Rene en Tatiana

Erg leuk die Japanners :-)