Rob-en-Jael.reismee.nl

Eindelijk in Beijing.......

Dag 11 Op weg naar Beijing

Het is weer vroeg dag vandaag, 06.00, maar voor een goed doel: we pakken vandaag de trein naar Beijing. De trein vertrekt om 08.05 vanaf het treinstation van Ulan Bataar. Dit keer hebben we wel een vierde reisgenoot in onze coupe, een Italiaan van 55 jaar. Hij is alleen op wereldreis. Het is een bijzondere man, wel heel aardig. Hij deelt ook al zijn etenswaren met ons. Rob noemde hij consequent Clement. De tocht vandaag gaat dwars door de Gobi woestijn. Een mooie tocht. Af en toe zie je wilde paarden en kamelen. We merken wel dat we het lange treinen een beetje zat zijn. Aan het begin van de avond komen we bij de grens waar we opnieuw alle formaliteiten ondergaan. Wel vreemd want wij moeten een customs formuliertje invullen maar die wordt nooit opgehaald? Bij anderen wordt de temperatuur afgenomen, waar dan weer geen hout van klopt (33/34 graden). De rails van de treinstellen is in China kleiner en dus moet dat omgezet worden. Het onderstel van de trein werd helemaal omgezet, terwijl wij er in zaten. Heel bijzonder en niet erg efficiënt. Na een paar wodkaatjes met onze Italiaanse vriend is het tijd om te gaan slapen. Rob en onze vriend hadden na deze versnaperingen allerlei wilde plannen, zoals Vespa's importeren en op vakantie naar Italië. Uiteindelijk nooit adressen uitgewisseld...

Dag 12 Nihou...(Hallo)

We zijn in China! En het is bewolkt en regent...Wel lekker omdat het dus niet zo warm is. Kunnen we rustig aan wennen. Maar wel jammer want we hebben vanuit de trein de muur niet gezien. Na een reis van ongeveer 30 uur komen we een uurtje of 14.00 aan in Beijing en worden we opgehaald door onze gids. We hebben een heel mooi hotel. Onze gids, wiens engelse naam Justin is, probeert ons allerlei andere excursies te verkopen, maar daar hebben we niet zo'n behoefte aan. We gaan vanmiddag even lekken lopen. We komen al snel in de Hutongs terecht, de oude Chinese woonwijken. Daar schijnen er nog maar 2% van over te zijn! Leuk om rond te lopen. 's Avonds gaan we, met een Jarno en Evelien naar de Bar Street, ( NLders die we in de trein zijn tegengekomen) waar heel veel restaurantjes en barretjes zijn. We eten lekker en zitten nog even op een terras. Rob, Yaniv en Jarno voetballen nog even met wat locals. Zij hebben een heel bijzonder voetballetje. Een voetbal van veren.

Dag 13 Sightseeing

Vandaag treden we om 08.30 aan om een dagje te gaan sightseeing in Beijing. Eerst gaan we naar de Lama tempel, van het Tibetaanse Lama boeddhisme. Heel veel Chinezen die daar aan het bidden zijn voor geluk met heel veel wierook, terwijl ze niet eens boeddhist zijn. Een mooie tempel. Daarna zijn we naar de tempel van de hemelse vrede gegaan. Het leuke hierbij was dat er heel locale mensen, vooral 65 plus, waren, die aan het dansen waren of tai-chi-en. Een stadspark dat ook geld als ontmoetingsplaatsplaats. Daarna zijn we 's middags naar het Tian'anmen, plein van de hemelse vrede, geweest. Bij iedereen wel bekend waarschijnlijk door de beelden van een jaar of 20 geleden van een student die door een tank wordt overreden. Wel indrukwekkend om daar te zijn. Hier zijn ook diverse regeringsgebouwen en het mausoleum van Mao. in de jaren '60 was hij China's communistische regeringsleider, hij veroorzaakte onder andere de Culturele Revolutie. Je kan Mao alleen in de ochtend bezoeken, dus we hebben de Great Leader, zoals onze gids hem noemt, nog niet bekeken. Het plein is het grootste ter wereld, er kunnen tot 1 miljoen mensen op! Als laatst zijn we in de verboden stad geweest. Erg mooi en vooral groot. Veel pracht en praal. Maar eigenlijk hadden we niet erg veel fut meer, de temperatuur was inmiddels opgelopen tot 35-40 graden en daar moesten we wel even aan wennen. Het is opvallend hoeveel Chinezen overal rondlopen. Ja duh, zul je zeggen, je bent in China! Maar je ziet, ook als je aan het sightseeing-en bent overal veel Chinezen en relatief weinig toeristen. S' avonds gingen we samen wat eten en dan zie je bijna geen toeristen. Heel veel wordt groepsgewijs gedaan. Ook in de bar street gister was 90% chinees. Ook wordt er i.d.d. bijna nergens engels gesproken, sterker nog als je ergens heen wilt moet je het in je hotel in het Chinees op alten schrijven anders begrijp de gemiddelde Chinees je echt niet. Daarom namen we s' avond ons point-it boekje en menulijst mij naar een local tentje. En dan nog krijg ik boontjes met stukjes spek erdoor heen. Wel erg leuk om tussen de chinezen te zitten en een bezienswaardigheid te zijn voor het personeel! We doen nog een paar boodschapjes (bruin brood!) en een drankje in de lobbybar voor we gaan slapen. Morgen weer vroeg dag.

Dag 14 All in All it's just another brick in the wall...

Het symbool voor China is toch wel de Grote Muur. En die hebben wij beklommen vandaag. Om een uurtje of 7 werden we opgehaald met een mini busje. Om bij een minder toeristisch deel van de Muur te komen moet je een ritje maken van, schrik niet, 3 uur. In Nederland zijn we dan in Maastricht! Minder toeristisch betekent minder druk maar ook minder gerestaureerd en dus wat authentieker. Een uurtje of half 11 komen we aan in Jinshanling en begint de tocht van 10,5 km naar Simatai! We hebben mazzel want het weer is bewolkt en dat scheelt aanzienlijk in de temperatuur, al is het erg drukkend. De wandeling is prachtig, de bewolktheid geeft de omgeving iets mystieks, maar erg pittig! Het is dalen en dan weer stijgen. Ongelofelijk om te bedenken dat de muur oorspronkelijk 8000km lang was! We nemen dan, met behulp van 2 locale vrouwen, ook op een gegeven moment de short-cut. Die gaat door het dal beneden bij de muur en is niet korter maar minder zwaar. Eerst komen we en slang tegen. Ook vanaf hier is het uitzicht erg mooi en groen. Aan het eind van de trip kopen we, zoals afgesproken 2 souvenirtjes van de vrouwen. Het onderhandelen begint maar als we een prijs hebben is Rob zo naïef om het geld al te geven zonder dat hij de souvenirtjes heeft. Nu doen ze net alsof de afgesproken prijs voor het lopen was. Sluw! Gelukkig zie ik nog 2 andere souvenirs op de grond liggen die ik vervolgens ruil tegen de onze. Rob gaat een hele discussie aan met de lieftalige dames maar ik heb er inmiddels genoeg van en loop al vast door. Lang leve Jelleke. We lopen de muur weer op voor het laatste deel van de tocht. In Simatai komen we aan en worden we teruggebracht naar Beijing. Een lange dag!

Dag 15 Bye Bye

Vandaag vertrekt Yaniv en gaan wij saampjes verder. Eerst gingen Rob en Yaniv nog op Pad om de foto's op dvd te laten zetten. Geen makkelijke opgave. Dvd's hadden ze niet maar wel cd's. Lastig als er meer dan 3 gig op 1 cd moet! Ook hier verliep de communicatie moeizaam, maar Rob had een lumineus idee: Google translater. Hij startte een computer op en zo ging het communiceren een stuk makkelijker. Yaniv hebben we op het vliegveld uitgezwaaid en zijn samen verder gegaan. In China zijn de taxi' goed betaalbaar dus die nemen we regelmatig. Vandaag gaan we Couchsurfen. In Mongolië hebben we, bij de Ger tenten, 2 Amerikanen die spontaan hun huis aanboden als slaapplek. Ontzettend aardig en daar maken we dus nu gebruik van. Ze wonen in Beijing in een enorm (mooi) appartement. We hebben onze eigen slaap en badkamer en we kunnen gebruik maken van hun wasmachine! Als goed Nederlands gebruik nemen we bloemen (en wijn mee) J.D. en Beth wonen in Beijing en gaan hier in september naar school. Ze spreken ook een redelijk woordje Chinees, wat erg knap is want het is een heel moeilijke taal. Het is in het Chinees erg belangrijk hoe je de woorden uitspreekt (toonhoogtes en klemtoon). Ook heb je voor dezelfde woorden en/of tekens veel verschillende betekenissen. Vandaag doen we het verder lekker rustig aan. 'S Avonds eten we Hot Pot in een fancy Chinees restaurant. Hot Pot is vergelijkbaar met Fondue. In het restaurant kon je behalve je eigen vis, ook je eigen schildpad kiezen, hebben wij natuurlijk geen gebruik van gemaakt. Hierna zijn we nog even het park ingegaan, waar nog veel bedrijvigheid gaande was. Veel mensen die aan het sporten, dansen of zingen zijn. Ook waren er veel licht-vliegers (led-lampjes aan de vlieger vastgemaakt), geinig om te zien.

Dag 16 Sporty

Vandaag staat het Olympische dorp op het programma. Eerst zijn we, met Beth en J.D., naar het zwembad geweest (the Cube) Momenteel wordt daar een opera gehouden. Daar wilde een Chinees meisje op de foto met Rob, dat schijnt wel vaker te gebeuren. Erg grappig gezicht. Vervolgens zijn we naar het Olympische stadion geweest. Tenslotte zijn we langs het Olympisch dorp geweest. Overal was het erg druk met Chinezen maar dat komt waarschijnlijk omdat de kindervakanties begonnen zijn. Vervolgens hebben we ergens lekker Thais gegeten. Wat verder opvalt in China is dat ze geen luiers kennen, alle kinderen hebben van achter een scheur in hun broek, lekker makkelijk! De mannen hebben vaak hun T-shirt tot boven hun navel waardoor er een enorme bierbuik zichtbaar is, schijnbaar omdat het hier zo warm is, niet omdat het hip is. Voor vanmiddag is het de bedoeling om een Chinese massage te nemen. Wat hier hip is om een massage te nemen bij een blind iemand. We willen waarschijnlijk donderdag richting Xian te gaan. Daar gaan we morgen treinkaartjes voor regelen. Misschien gaan we vanavond naar het park om wellicht wat te voetballen of iets dergelijks.

We hadden het idee om wat geld te besparen nu we een 'gratis'onderkomen hebben. Helaas gaat deze gedachten niet op, maar ach we hebben het naar ons zin.