Rob-en-Jael.reismee.nl

De oude stad Xi'an

Dag 18 De oude stad Xian

Vanmorgen vroeg komen we aan in Xi'an, de oude hoofdstad van China. Het doet, behalve de vele Chinezen, europees aan door de oude stadsmuur. We hebben in Beijing al een hostel geregeld en die heeft een gratis pick-up service. Het hostel is prima, de kamers zijn wat oud maar de locatie is goed, de mensen behulpzaam en ze hebben een leuk café. Het is echt een hostel, de muren zijn beklad en ook wij doen daar aan mee. Het is erg heet in Xi'an dus doen we 's middags rustig aan. Eind van de middag verkennen we de omgeving wat en beklimmen we de Bell en Drum Towers, voor een leuk uitzicht. Ze zijn beide in de 14e eeuw gebouwd

en vroeger werd de Bell gebruikt voor het inluiden van de ochtend en de Drum om het invallen van de avond aan te geven. Achter ons hostel ligt de moslimwijk, leuk om even door heen te lopen. Grappig want normaal gesproken heb je in iedere grote stad wel een China Town. Jael wordt regelmatig nagekeken, sommige mannen verrekken hun nek bijna! S'avonds regelen we treinkaartjes via het hostel en mailen we een hostel, we willen maandag richting Chengdu. 's Avonds willen we naar een tempel restaurant, maar die lijkt dicht en dus belanden we in een Hot-Pot restaurant ergens boven. Het eten is niet te vergelijken met de Chinees in Nederland. Ze kennen geen nasi J En het eten is vooral veel heter. Rob moet daar wel even aan wennen maar ik vindt het wel lekker.

Dag 20 In the Army now...

Vandaag staat een bezoek aan het Terracotta Leger op het programma. De belangrijkste bezienswaardigheid in X'ian. We gaan met de taxi naar het station om daar de bus te pakken. Deze kost maar liefst 70 cent pp en brengt ons in een uurtje naar het leger. De bus stopt vrijwel overal om mensen op te pikken ( veel en hard toeteren) en eenmaal vol gaat hij vol gas verder. Ook zit er iedere bus, naast de chauffeur, een vrouwtje die iedereen langs gaat om te betalen.. Je ziet sowieso veel ‘'nutteloze'' werkgelegenheid, in de supermarkt staat er b.v. in iedere rij een meisje te staan. Af en toe is het wat benauwend, S' middags sta ik een een supermarktje chips uit te zoeken en staat er links en rechts een meisje naast me die wachten tot ik besloten heb en met me meelopen als ik een stap naar links of rechts doe.. Argh! Aangekomen bij het leger gaan we eerst de introductiefilm bekijken en daarna de 3 hallen. Om een lang verhaal kort te maken: We zijn op de plaats waar in 1974 en 1976 een enorm leger is ontdekt door boeren die een put aan het bouwen waren. Het leger is zo'n 2000 jaar gelden gecreëerd door Qin Chi Huang, China's eerste keizer. Het gaat om 10 duizenden soldaten met wapens en paarden. Deze zijn in ondergronds gebouwde kelders neergezet. Elk stuk schijnt uniek te zijn, en is heel gedetailleerd en ook was elk figuur geverfd. Die verf is er inmiddels af en de wapens zijn leeggeroofd. Veel stukken zijn/waren beschadigd. Er zijn 2 theorieën over dit Terracotta Leger: of Qin was bang voor de geesten die hem zouden opwachten in het leven na de dood of hij dacht, en dat is de meest gangbare theorie, dat hij ook in het leven na de dood zou regeren. En dan heb je natuurlijk een leger nodig J Het verhaal is bijzonder fascinerend en ook de stukken zijn erg mooi als je ze bekijkt, maar we vonden toch wel dat ze het iets leuker hadden kunnen opzetten. Het was heel massaal en je kon ze alleen van een behoorlijke afstand bekijken, zelfs met inzoomen is het dan moeilijk om goede foto's te maken. Na een uur of 3 rondkijken gaan we terug naar X'ian. We treffen een Riksja rijder die niet helemaal wet waar ons hostel is en ons net te ver af zet. GRR. Gelukkig is het nog maar een klein stukje lopen. 's Avonds hebben we afgesproken met 2 Nederlandse jongens (Bas en Steef), die ook een lange reis maken, om wat te drinken. We hebben bij hun hostel afgesproken en heel suf dacht Jael dat ze wel wist waar het was. Kortom, we hebben driekwartier in het hostel ernaast gezeten! Uiteindelijk gezellig wat gegeten en gedronken met zijn vieren en geproost op Rob zijn verjaardag!

Dag 21 Happy Birthday...

Rob is jarig maar helaas werkt het weer niet erg mee. Het regent de heeeele dag en niet zo'n beetje ook. Home Sweet home...We slapen uit en relaxen wat op de kamer. Rob tafelvoetbalt wat in het hostel en we maken vriendjes met het huishondje. S' middags shoppen we wat. S' avonds eten we, voor ons doen, luxe in een dumplings restaurant. Kil ingericht en ongeïnteresseerd personeel (vreetschuur) maar het eten is heerlijk. Dumlings zijn het best te vergelijken met kleine Bao Pao broodjes of gevulde ravioli. Een rustig dagje dus.

Dag 22 Op naar Chengdu

Vandaag is het beter weer, zeg maar gerust heet en dus gaan we de stadsmuren verkennen. Deze muren zijn in 1370 gebouwd en staan om het centrum van Xi'an heen. Ze zijn 12 meter hoog en 18 meter dik. We lopen een stuk over de muur heen en lopen langzaam terug naar ons hostel. Onderweg eten we wat bij een bakkertje en slaan we wat in voor vanavond in de trein. Om 17.30 stappen we op de nachttrein richting Chengdu. Dit is in het westen van China en staat bekend om de Panda's.

Giel en Mo

HAPPY BIRTHDAY ROB!!!
Jammer van ´t weer.. (Hier was het eindelijk... wel mooi weer ;-P ) haha. We zijn natuurlijk strondjaloers op jullie heerlijke relaxte reisleven.. En Giel op het geweldige Chinese eten. ENJOY!
liefs,
Giel en Moontje

Marieke van W.

Hey Rob en Jael,

Ik sleepte me vanmorgen met veel tegenzin naar mijn werk - het is hier nl. heerlijk weer en gister heb ik de hele dag gevaren, dus zit een beetje in de vakantiesfeer, vandaar dat ik het vanmorgen een beetje zwaar had - maar toen verscheen er een weer zo'n spannend avontuur van jullie (het is net of de nieuwste Suske & Wiske uit is), was mijn dag weer helemaal goed. Het Terracotta Leger is toch iets wat je moet hebben gezien. Bedankt dus voor de foto's. Kan ik ook weer van mijn lijstje afschrappen ;-). Plezier!
Kus

Rob en Moniek

Hoi avonturiers!!, Rob van harte gefeliciteerd met je verjaring, wij feliciteren je gewoon volgens Nederlandse tijd (ook omdat ik er niet aan het tijdsverschil had gedacht :-) ) Wij genieten van jullie reisavonturen en kijken uit naar het volgende!
xxx
Rob & Moniek

JD and Beth

Rob:

Hartelijk gefeliciteerd! Goede reis!

`JD

Irene