Rob-en-Jael.reismee.nl

Chengdu

Allemaal enorm bedankt voor alle felicitaties, sms sjes en verhaaltjes, echt lachen om iets van jullie mee te krijgen. Vooral doorgaan..................

Laughing

Dag 23 Chengdu

We proberen een taxi te krijgen naar het treinstation, wat niet meevalt. Een Chinese mevrouw wijst ons een betere plek. Dan zet ze haar elektrische fiets op slot en rent ze de kruising op om een taxi voor ons te regelen! Lief! Om 17.30 stappen we op de trein die er maar liefst 18 uur over doet naar Chengdu, terwijl de afstand korter is dan Beijing-Xian. Als de trein gaat rijden snappen we waarom, het is een stoptrein! We zitten met 2 Chinese dames in de coupe waarvan eentje een scheet liet tijdens het eten, zomaar uit het niets. We moesten er erg om lachen. Ook zit er in dezelfde wagon een Nederlandse groepsreis, raar volk hoor die Nederlanders. Wij reizen tot nu toe steeds best luxe, in een soft sleeper (2 stapelbedden in een coupe), dat is prima te doen. Je hebt ook hard-sleepers. Dat is een grote open ruimte met allemaal stapelbedden, dan slaap je letterlijk tussen de Chinezen (vooral mannen natuurlijk) we weten niet of we daar op zitten te wachten... Het goedkoopst is om een hard of soft seat te nemen. Gewoon treinstoelen zeg maar. Niet ideaal als je een nachttrein hebt. We hebben via internet een hostel geboekt en ook die hebben een gratis pick-up. Ideaal. Tot nu toe valt het reizen in China ons alles mee. Een aantal dingen, zoals een treinkaartje regelen, moet je gewoon uitbesteden. Elk hostel doet dat, voor 4 euro pp extra. Hostels boek je makkelijk via internet en bijna allemaal hebben ze een gratis pick-up. We zijn ook al verschillende mensen uit de trein in Xian en Chengdu tegen gekomen. Ons hostel heeft erg leuke kamers, sanitair moeten we delen, maar dat ziet er erg schoon uit. We komen veel mensen tegen die Engelse les geven in China. Als je er maar buitenlands uitziet kan je hier lesgeven en geld verdienen, allemaal op privé scholen. 's Middags lopen we wat rond en relaxen we wat op de kamer. Het is warm en dat maakt moe. Ook boeken we een tour naar de panda's morgenochtend vroeg! 's Avonds gaan we langs de Wenshu tempel, waar we ook eten in het vegetarische restaurant. Het eten is helaas niet zo'n succes. Het eten wordt zo gemaakt dat het op echt vlees lijkt. Het watermeloensapje is wel yummie! De tempeltuin is erg mooi en we horen continu oorverdovende krekelgeluiden. Er is sowieso veel volk op straat op de been. Veel mensen exercisen buiten op straat, Tai Chi-en of op de crosstrainer,noem maar op.

Dag 24 Panda's spotten

Chengdu staat bekend als uitvalbasis om naar Tibet te gaan (wat wij niet doen i.v.m. gebrek aan tijd),. Maar Chengdu staat vooral bekend om het Giant Panda Research Base, dat net buiten de stad ligt. Zie http://www.panda.org.cn/english/index.htm Ik heb ze altijd al eens willen zien, dus dit is onze kans! Wij hebben een tourtje geboekt en al om 07.40 verzamelen we beneden in de lobby en gaan we met een busje richting de panda's. Sinds 1957 is dit centrum actief en heeft als belangrijkste doel het behouden en voortplanten van de Panda's. Er worden er niet echt veel terug in het wild geplaatst, in de praktijk blijkt dit moeilijk omdat Panda's erg territoriaal zijn. De Panda's zijn echt de schattigste beesten op aarde! Ik voelde me weer even kind J We maakten een rondje langs de pandaverblijven. Allemaal open verblijven, je kon de panda's op een paar meter afstand zien. De jonge panda's waren het actiefst en veel aan spelen. Ook is er op 19 juli een klein pandaatje geboren, die konden we zien maar je mocht geen foto's nemen. Al met al erg de moeite waard, al moet ik zeggen dat bij de excursie stond dat er en gids bij zat, daar bedoelen ze in China een Chinees sprekende chauffeur mee! Toch even gemeld bij de receptie. 's Middags gerelaxt. Rob is moe, dus niet veel gedaan. ‘avonds naar een shopping mall. Al die kleine Chinese winkeltjes met kleding en prullaria, erg leuk!

Dag 25 Wet

Vandaag wilden we eigenlijk vroeg op om naar een park te gaan om mensen te spotten,maar helaas het regent! Verplicht uitslapen dus. ‘ochtends bakkeleien we over wat we morgen gaan doen. Rob wil graag naar Guangzhou, een grote industriestad boven Hong Kong. Hij heeft daar een snorkel voor de landcruiser besteld en is daar uitgenodigd om langs te komen voor een rondleiding in het bedrijf. Helaas is dit nogal ver weg (31 uur met de trein en ook weer 31 naar Sjanghai). We besluiten een cruise van 4 dagen over de Yangzi rivier te maken. De cruise begint in Chongqing en eindigt in yichang. Cruise klinkt chique, maar dat is het niet. Het is een Chinese boot met waarschijnlijk alleen maar Chinezen en een Chinees pratende guide. We gaan het zien...'s middags gaan we naar het Science en Industrial museum van Chengdu. Best Grappig. Morgen worden we al om 07.00 opgehaald dus we pakken onze spullen in en eten wat in het hostel. We maken het niet laat...