Rob-en-Jael.reismee.nl

Cruisen over de Yangzi rivier

Dag 26 Let's go cruising

Als we wakker worden, denken we allebei: waar zijn we aan begonnen....Het regent nl. pijpenstelen en wij gaan een boottocht maken van 4 dagen! Op hoop van zegen maar. De dag begint vroeg, om 07.00 worden we al opgehaald door een minibusje, we worden afgezet bij een grote bus waar de rit naar Chongqing begint. Rond 12.30 arriveren we daar. We stappen weer over op een ander busje. Uiteindelijk komen we bij een hotel aan, waar we naar de 4e verdieping gaan. Klink vaag allemaal he. Daar zitten allemaal reisbureautjes. Een beetje achenebbisj allemaal. Het meisje dat ons helpt is wel alleraardigst en neemt alles met ons door. We boeken vanaf Yichang de bus naar Wunan en ook meteen een hotel in Wuhan, wel zo makkelijk. We moeten rond 18.00 terug zijn om aan boord te gaan dus we hebben een paar uurtjes te overbruggen in Chongquing. Het is een grote stad, heel heuvelachtig. Je ziet dan ook bijna geen fietsen en brommers. Heeeel veel hoogbouw en nieuwbouw. Heel veel oude buurten verdwijnen hierdoor, toch een beetje jammer. We eten, shoppen en internetten wat in de Starbucks en zorgen dat we rond een uur of 17.30 terug zijn. Het is gelukkig wel droog inmiddels. Je merkt duidelijk dat jongere mensen veel meer Engels spreken, toen we even aan het zoeken waren werden we aangesproken door 2 meisjes die vroegen of ze konden helpen. Ze willen ook graag Engels oefenen. Nu krijgen de kinderen in China vanaf de lagere school al Engels aangeboden. Om een uurtje of 19.00 worden we met een ander busje naar de haven gebracht om aan boord te gaan van onze Love Boat ;-) Wij hebben 2e klas geboekt, dit betekent dat je met 4 mensen in de cabine slaapt. Wij hebben mazzel, want het is er maar 1 en die slaap alleen in de kamer. De cabines zijn best ruim en we hebben een eigen badkamertje. Het is duidelijk dat 99% van de mensen aan boord Chinees is. We spotten nog 4 andere toeristen, waar we al snel een drankje mee gaan doen. Sue en Tony komen uit Australië en hebben een half jaar lesgegeven in China. Helaas zijn zij in september nog niet terug in Australië, anders hadden we een slaapplaats op Tasmanie. Manolo en Monica komen uit Spanje en reizen ook door China. Het is erg gezellig met zijn zessen, tussen een paar honderd Chinezen. In de avond zitten we op het topdek van de boot en raken in contact met wat Chinezen. Deze delen hun eten (koude eenden poten, wang van een varken en kip) en hele sterke drank (Chinese Vodka) met ons. De Chinezen komen een uurtje op het dek, eten en zuipen zich vol en gaan weer slapen (bijzonder toch). We ontmoeten een aantal jongere Chinezen, die aardig Engels praten. Als we gaan slapen hebben we toch een vierde roommate in de kamer. Het is Yukan, zijn Engelse naam is James, de zoon van onze roommate. Zijn vader had hem vertelt dat hij met buitenlanders op een kamer sliep, dus hij kwam hier ook pitten zodat hij met ons zijn Engels kon oefenen. Mmmm niet 's morgens vroeg hoop ik...

Dag 28 Schuitje varen...

Na een goede nachtrust gaan we s' morgens op excursie, we hebben er voor betaald, we blijven Nederlanders natuurlijk

Laughing
We gaan naar Ghost City. Veel Chinezen geloven dat als je sterft, de geest naar deze stad gaat. Wij ervaren het een beetje als een toeristentrap, met de kabelbaan, stalletjes, spookhuis etc. Het spookhuis was echt huilen. Het was een spookhuis uit het jaar kruik, halverwege moesten we 5 yuan betalen om met karretjes 20 meter verder te komen in het huis. Een erg stoffige bedoeling waar natuurlijk de helft van de poppen niet werkten. Er waren gewoon Chinezen die niet naar binnen gingen ivm het idee dat hier allerlei geesten ronddolen, beetje creepy. In onze groep zit een 17 jarige Chinese jongen, die voor ons het een en ander vertaald. Voor ons, behalve de tocht door de Gorgus geen excursies meer. De boottocht gaat over de Yangzi rivier van Chongqing naar Yichang. Deze rivier is de grootste van China en, met 6300 km en is de 3e langste ter wereld. Ook is de rivier op sommige plaatsen meer dan 180 mtr diep en het water is bruin. Het doel van de boottocht zijn de three Gorgus. Dit zijn enorme rotspartijen. Normaal gesproken kan je ook de 3 daagse boottocht doen, vandaag staat er nl verder niet veel op het programma. Terug op de boot kaarten we de hele middag. Sue en Tony leren ons Chinees poker, erg leuk. S'avonds eten we in het restaurant. Het eten is erg lekker. Het Chinese eten bevalt ons wel. We zijn als buitenlanders, vaak een bezienswaardigheid voor onze mede passagiers. S'avonds willen diverse mensen met ons op de foto, lache. Mensen houden zich of afzijdig of proberen contact met je te maken. S'avonds kan je nog een tempel bezoeken, maar wij geloven het wel. In de bar is er nl. s'avonds karaoke...Chinezen maar ook wij touristen zijn dol op karaoke! We zingen een paar liedjes. Beetje jammer dat sommige liedjes in het engels zijn en er Chinese ondertiteling onder staat.

Dag 29 De drie Djordjes

En het regent weer. Vanmorgen varen we langs de eerste rotspartijen, erg mooi. Er hangt aardig wat mist, wat een mooi effect geeft. We lunchen weer in het restaurant, om rond 13.00 op een kleinere boot over te stappen. We varen door de Little three Gorgus. Er is een Chinese gids mee, die werkelijk non-stop praat. We worden er een beetje gek van. De chinezen zijn erg volgzaam. Als de gids zegt, nu naar buiten dan rennen ze allemaal naar buiten enz. We stappen over op een nog kleiner houten bootje om door de little little three Gorgus te varen, ja hoe verzin je het! James koopt voor ons een souvenirtje, wat ons geluk moet gaan brengen. De Chinese maatschappij is doorspekt met het aspect geluk brengen. Wel erg lief. De uitzichten zijn prachtig. Terug op de boot heeft iedereen wat te eten mee terug, Eendenvleugels, varkensoren, kippenvoeten, you name it. Echt wat voor mij. Ik zou zeggen, zie de foto's. Chinezen eten werkelijk alles van een beest. Ze eten ook veel vacuüm verpakt vlees. 's Avond kaarten en drinken we nog wat meer. Tony geeft een hele sterke fles whisky weg aan een groep Chinezen. Deze Whisky is zo sterk dat hij vlam vat als je hem aansteekt. Prompt komen ze 's avonds laat allemaal bakken eten brengen! Dus we snacken nog wat...

Dag 30 Weer aan het vaste land

's morgen varen we nog langs de laatste van de Gorgus. Vandaag eindigt onze Cruise. we zijn er ook wel klaar mee. Het was erg gezellig en ook erg leuk om langere tijd met een groep Chinezen op een boot te zitten. We zijn blij dat we niet de luxe boot hebben genomen. Maar we verlangen ook wel weer naar een warme douche en een iets schonere omgeving. Je kan nog een excursie naar de The three Gorgus Dam nemen, de grootste dam ter wereld, maar wij passen. We nemen eerst de bus naar Yichang om daarna op de bus naar Wuhan te stappen. Deze bus doet er een uurtje of 5 over naar Wuhan en valt van ellende bijna uit elkaar. Hij lekt van alle kanten en ook de achterste remmen werken volgens Rob niet zo best meer. Naast Rob zit een Chinees die achter elkaar koude kip, pork, vis enz uit de vacuum verpakking eet. Boertje hier kuchje daar. Naast Jael zit een Chinese Backpacker die af en toe het raam open schuift en dan even een rocheltje naar buiten spuugt, welke daarna over het raam zijn weg vervolgt.....echt ranzig. Helaas praat hij amper Engels maar hij moet naar hetzelfde hotel en regelt de pick-up naar het hotel. We komen een uurtje of 19.00 aan. Onze ervaring is dat als je iets regelt in China, het altijd geregeld is. Soms moet je dat wel afwachten en overgeven, wat soms weer niet mee valt voor mij! Hier praten ze geen Engels, maar gelukkig komt ervan een naburig hotel alweer redding en kunnen we in het hotel voor morgen treinkaartjes regelen naar Shanghai. We eten wat bij een western food restaurant, althans dat staat op de gevel. De bediening/eigenaar spreekt geen normaal woord Engels en de menukaart in het chinees......drama. Na dit avontuur gaan slapen, we zijn gebroken van de reis.

Dag 31 Naar Shanghai

Vandaag gaan we naar Shanghai, al weer onze laatste bestemming in China. We nemen de snelle trein om 11.30, die er 5 uur over zal doen naar Shanghai. We hebben er zin in! We hebben alleen, door tijd gebrek gister geen hostel geregeld, dus dat wordt nog een uitdaging. Shanghai is nl. een vrij dure stad. Shanghai betekent ‘bij de zee' en is een grote stad met 15 miljoen inwoners en veel buitenlandse (Frans, Engels en Japanse) invloeden. We vinden in ieder geval voor vandaag een hostel, morgen zien we wel weer. Het is de laatste dagen slecht weer in Shanghai, veel regen. We zien wel hoe het loopt...