Rob-en-Jael.reismee.nl

Shanghai en op weg naar Osaka

Dag 32 Shanghai

We hebben mazzel, want het heeft 7 dagen geregend, maar vandaag is het droog. We lopen 's ochtends over de winkelstraat en langs de Bund (de boulevard straat). Het is wel duidelijk: in 2010 kom de Expo naar Shanghai. Er wordt heel erg veel opknapwerk gedaan. 's Middags gaan we naar het Art Museum. Er is een voorstelling van werk van Salvador Dali, een Chinese schilderes Lalan en helemaal boven een fototentoonstelling. Leuk. We lopen nog even door het park ernaast en gaan eind van de middag terug. We nemen ‘s avonds ook de Sightseeingtunnel naar Pudong, de andere kant van de rivier. Het is een tunnel onder de Bund door. Je zit in een tram en de tunnel, die ze psychedelisch noemen, wordt opgeleukt met muziek en heel veel neon en lampjes. Nogal bijzonder. Pudong en ook het Financial district kenmerkt zich door enorme gebouwen, welke in de avond verlicht zijn. Vooral De Oriënt Pearl Tower springt eruit. Dit is een enorme tv toren. Ook het grootste gebouw van China staat hier in de buurt.

Dag 33

'S morgens gaan we op zoek naar de Japan Rail Pas. Die hebben we nodig als we met de trein door Japan willen reizen. Dit is goedkoper en vooral makkelijker, maar moet buiten Japan gekocht worden. We hebben 1 adres dus op hoop van zegen maar. Het regent vandaag dus nemen we een taxi. De numeriek klopt niet erg, dus de taxi zet ons te vroeg af. We lopen een stukje en dankzij een hulpvaardige Chinees komen we aan bij het Travel Agency. Ook weer gelukt. 's Middags gaan we richting de oude stad om een beetje te shoppen. Hoera, ik vind deodorant, echt heel moeilijk te vinden in China! Maar toch lastig om zonder te doen met deze temperaturen. Rob koopt een Chinese I-Phone, voor 45 Euro! ‘avonds doen we het rustig aan. We moeten wel een beetje wennen aan het hele Dorm gebeuren. We slapen met vier mensen op een kamer, en dat is nogal onrustig soms. Ook zijn de bedden in China vaak heel dun, je voelt de spiralen prikken.

Dag 34

'S morgens gaan we terug naar de oude stad om de I-Phone te ruilen. Ze had namelijk gezegd dat er 32 Gig aan muziek op kon, en dat kan ook, maar dan moet je zelf nog een SD kaart kopen! Dat met het feit dat de I-Phone geen WIFI heeft, is genoeg aanleiding om geld terug te vragen. Dat is, tot mijn verbazing, geen probleem. Ik had gedacht garantie tot de deur. Verder gaat het vandaag niet helemaal zoals gepland. We hebben nog niet ontbeten en komen uiteindelijk in een pizzatentje terecht, niet helemaal de bedoeling. We willen naar het Sex Culture Museum, maar komen er achter dat die er niet meer is, nu is er een voorstelling over insecten. Dat boeit ons toch een stuk minder! 'S middags relaxen we wat. Reizen is niet altijd vakantie, vermoeiend soms! We klagen niet hoor, we hebben het naar ons zin. 's Avonds willen we naar de andere kant van de bund, maar het is erg druk en we kunnen geen taxi krijgen. In plaats daarvan gaan we naar 18 on the Bund, een bar met terras die uitkijkt over de Skyline van Shanghai. Prachtig! Zie de foto's.

Dag 35 Kunstig

Vanmiddag gaan we naar het Art-district in French Concession. Allemaal leuke steegjes met galeries en shops. Doet heel Europees aan. Ze verkopen wel heel veel dezelfde foto's merken we. We bekijken een foto tentoonstelling van verschillende minderheden/bevolkingsgroepen in China, volgens de fotograaf zijn dat er 56 in China. Heel veel verscheidenheid. Ons hostel is prima maar we hebben toch behoeft aan een andere omgeving. Normaal zijn we nooit zo lang op 1 plek! 6 dagen is ook wat te veel van het goede om door te brengen in Shanghai. Maar we moeten wel eindigen in Shanghai, want we nemen dinsdag de boot naar Osaka. We zijn ook het dorm gebeuren een beetje zat. We willen een beetje privacy.! Dus gaan we na het eten op zoek naar een ander hotel. Als we aan het zoeken zijn, gebeurt er iets grappigs. Monica en Manolo, het Spaanse koppel dat we op de Cruise leerde kennen, komt aangerend. Ze zagen ons zitten in de taxi. En dat in een stad waar 16 miljoen mensen wonen! Het hostel waar zij zitten zit vol, maar voor het zelfde geld nemen we een hotel in de buurt. We eten en drinken wat met zijn vieren en pikken dan de taxi terug naar ons hostel.

Dag 36 No Money No Funny

We verkassen naar ons hotel en gaan 's middags wat shoppen. Veel leuke shoppies, maar veel op vrouwen gericht. Ik koop 2 leuke jurkjes. Er zijn veel winkels en Malls. Er raast een Tyfoon over Zuidoost Taiwan en China, gelukkig hebben we daar geen last van. Hopelijk gaat de boot dinsdag wel gewoon... S‘avonds eten we wat in de buurt en spelen we Chinees Poker. De Chinezen spelen dit spelletje vaak voor geld, en zij zeggen: No Money, No Funny! Wij spelen voor shots tequila. Gaat snel..................... Een gezellige avond.

Dag 37 Sayonara China

We nemen afscheid van Manolo en Monica en gaan in de middag de laatste souvenirs scoren. 'S avonds pakken we in en bereiden we ons voor morgen. We gaan naar Japan

Laughing

Dag 38 Opnieuw op het water

We nemen een taxi naar de terminal van waar de boot zal vertrekken. Het is totaal niet druk! In totaal zo'n 40 mensen, terwijl er wel een paar honderd op de boot kunnen. Er zijn meerdere buitenlanders. We ontmoeten David, een Zwitser, die op weg is naar zijn Japanse vriendin en Fransesco, een 18 jarige jongen uit Mexico. Het is geweldig om zoveel van andere landen te zien, maar het is bijna net zo leuk om andere mensen uit andere landen te ontmoeten. De boot valt niet tegen, hij is ruim, schoon en we hebben 2e klas geboekt, maar doordat er zo weinig mensen zijn, zijn we de enige in de cabine. Om 11.00 vertrekken we. Shanghai heeft een van de grootste havens ter wereld en dat is te merken, de eerste 1,5 uur varen we alleen nog maar door de haven. De havenj is enorm! De tocht gaat van Shanghai naar Osaka en zal zo'n 45 uur in beslag nemen. S' middags doen we en dutje en daarna ben ik een beetje misselijk. Het kan psychisch zijn, maar ik neem toch maar een reispilletje. De rest van de avond kaarten we. Morgenochtend zijn we in Osaka.

pa en ma van der vlist

we volgen jullie op de voet,wat een reis nu op naar OSAKA wel een hele boottocht, gelukkig hebben jullie geen last van de storm gehad

groetjes uit leiderdorp
(we krijgen veel aanloop en zijn erg blij met ons stulpje)
pa en ma

Irene

Hoi lieve Jael en Rob,

heerlijk steeds weer te lezen. Zo zijn we hier ook een beetje op reis!! Volgens mij genieten jullie flink aan de foto's te zien.
Vandaag weer begonnen met werken Jaelleke, dus het contrast is nu groot...;-(

Kus!Irene

marga

Hoi Hoi,
leuk al die verhalen wij zijn nu zelf een weekje terug uit de usa en rob je heb niks teveel gezegd het was super..Mis wel een beetje je praatje op de afdeling maar ik begreep dat je contact had gehad met ewoud dus we hebben wel weer een beetje om je gelachen.
Nou geniet maar lekker en ik blijf jullie volgen.

Ditha

Wat een andere wereld zeg, we komen net uit de Oostenrijkse bergen, wat ook immens groot en mooi is.
Maar jullie overtreffen het wel. Nog heel veel reisplezier!!
Leuk om de foto`s en verhalen te lezen.

natasja

he jill,

tja, niet alles kan meezitten.............maar gelukkig heb je je deo! wat zou je zonder moeten! mooie foto's van de skyline!!!! zaterdag een date met de sph....we mailen je de notulen!!!
xx