Rob-en-Jael.reismee.nl

Japan: Osaka en Kyoto deel 1

Een Up-Date vanuit Japan!

Dag 39

We zijn niets zo slim geweest (ja ook ons overkomt dat

Laughing
We hebben alleen Chinees geld meegenomen op de boot en geen Japans geld gewisseld. En in Japan is het soms moeilijk pinnen. Gelukkig kunnen we op de boot geld wisselen. Het geld dat we bewaren voor de metro morgen, geeft Rob aan bier uit. Prioriteiten he
Tongue out
Gelukkig regelt hij geld bij David. Vandaag varen we verder het eerste gedeelte over open zee. Indrukwekkend om te zien. Alleen maar water om je heen. En het water is hier nog blauw! Aan het eind van de middag zien we al land en dat blijkt de Kyushu provincie in Japan al te zijn. Verder doen we niet veel. We lezen, luieren drinken bier en kletsen op het dek.

Dag 40 Het bijzondere Japan

Rond 8.15 komen we aan in Osaka. Een gekke dag want normaal gesproken zou ik vandaag weer gaan werken! Nu gaat mijn onbetaald verlof in. Toen we aan boord gingen, was onze temperatuur al opgemeten en kregen we als bewijs van goedkeuring een temperatuurkaart mee. Nu doen we dat alles nog een keer. Toch wel spannend, want stel dat je verhoging hebt, boven de 37 graden, dan kan je heen aan boord geweigerd worden of je moet nu in Japan in Quarantaine. Zitten we niet op te wachten. Verder krijgen we weinig mee van het hele griep gebeuren, ik denk jullie in Nederland meer! De Tyfoon en overstromingen zijn, gelukkig, ook volledig aan ons voorbij gegaan. Al begrijpen we van verschillende kanten dat het hier heel veel geregend heeft en er op sommige plaatsen iid overstromingen geweest zijn. Japan is ook een aardbeving gevoelig land, vorige week is er nog 1 in Tokio geweest. We nemen de metro naar ons hotel. Het is heet, daar moeten we echt weer even aan wennen. We vervloeken onze backpacks dan ook vandaag. In Nederland heb ik alle hotels/hostels al geboekt. Japan is nl. niet een echt backpack land. Er is weinig betaalbare accommodatie. Ook reizen Japanners zelf veel. We zullen wel meer op de centen moeten letten, Japan is geen extreem duur land, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar zeker duurder dan China. We zien veel dingen die ons opvallen en/of anders zijn dan in China. Mensen zien er hipper uit, mensen zijn netter (er wordt niet gerocheld!), alles is geordend, in de winkels wordt er bijna systematisch hallo en dag gezegd, mensen lopen netjes in de rij. Heel veel dingen zijn duur, maar elektronica niet. We kopen bv. een 8 g SD kaartje voor 9 euro en een MP4 speler boxje voor een euro. Je hebt ook veel arcade/speelhallen, waaronder Pachinko. Dat is een speelhal, waar 1 deuntje echt snoeihard wordt afgespeeld en mensen constant met een verticale pinball machine geld proberen te verdienen. Echt grappig om te zien. Mensen die er werken schijnen er 30 dollar per uur te verdienen, omdat weinig het er uithouden door het harde geluid. Middags verkennen we de buurt met David, wat neer komt op eten en shoppen. We doen 's avonds rustig aan, worden immers ook al een dagje ouder!

Dag 41 Osaka

Vandaag verkennen we Osaka. Osaka is een grote moderne stad die vooral bekend staat om zijn economie, shoppen en uitgaan. Wat opvalt is dat als je een winkel binnenkomt je begroet wordt met een lang: irrashimasssseeeee (wat welkom betekent)! 's Middags gaan we richting Amerika Muru, een leuk wijkje met veel shops. Het is vooral errug leuk om mensen te kijken in Japan, dat hebben we al door! 's Avonds eten we wat in het Dotombori area, het belangrijkste gebied in Osaka om uit te gaan. In het restaurantje moest je je eten bestellen en betalenvia een automaat en dan je bonnetje aan de serveerster geven! Een vriendelijke Japanner neemt de moeite dit uit teleggen.Helaas is het 's avonds moeilijk om goede foto's te maken. We maken het niet al te laat, want morgen vertrekken we al weer naar Kyoto. Dat schijnt het culturele hart van Japan te zijn. Dus op naar een overdosis tempels!

Dag 42 Kyoto

We hebben de Japan Rail Pas voor 2 weken, maar laten die nog niet in gaan. Dus nemen we vandaag het boemeltje naar Kyoto. Kyoto is maar zo'n 40 km. van Osaka vandaan. De meest zullen de naam wel kennen van het Kyoto verdrag (werd in 1997 opgesteld in de Japanse stad Kyoto en regelt de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen) We komen een uur of 12 aan en gaan de buurt een beetje verkennen. Grappig, we komen de Fransman van de boot tegen! We eten wat met z'n drieën en gaan daarna naar de kamer. We willen een dutje doen maar slapen eigenlijk te lang, want worden tegen een uur of 7 weer wakker. Na het eten slaan we een goedkoop Frans wijntje op de kop, die we meester maken.

Dag 43

Vandaag gaan we fietsen huren. Kyoto leent zich daar buitengewoon goed voor. We besluiten meteen maar richting het noorden te fietsen omdat dat het moeilijkst bereikbaar is vanuit ons hostel. We ontbijten aan de waterkant en bezoeken 2 tempels. 1 hele kleine met tuin (100 m2), Daisen-in genaamd, eigenlijk waren we er al doorheen voor we het wisten. Toen zijn we er opnieuw doorheen gelopen om hem te waarderen. Vooral de tuin was prachtig aangelegd, veel rotsen en vooral mooie filosofie erachter. Echt een mooi Japans plaatje, helaas mocht je geen foto's nemen. De tuin is 1509 aangelegd en altijd zo gebleven. Voor we de tempel ingaan plaatsen we de fietsen in het grint, denkend dat wel ok is. Het blijkt echter de voortuin te zijn... Foutje bedankt! Hierna gaan we naar de Kinkaku-ji tempel, ook wel de Golden Paviljon genoemd. Zie de foto's en je weet waarom. Dit is een hele toeristische tempel maar wauw echt een plaatje! Hierna fietsen we terug nar het hostel. We fietsen nl. om een uur of 18.00 richting het noorden om naar het Daimon-ji Gozan Okuribi festival te kijken. Bij dit festival dat altijd op 16 augustus plaatsvindt, neemt men afscheid van de zielen van de voorouders. Tussen honderden Japanners stonden we op een berg naar 5 vuren te kijken, die om 20.00 werden aangestoken. De 5 vuren hadden allemaal een teken. Heel druk maar leuk om mee te krijgen!

Dag 44 Prive

Ook vandaag huren we een fiets, het is ons gister goed bevallen. Kyoto heeft niet zo'n goed metro systeem als Osaka. Een fiets huren kost maar 4 euro per dag! Overnachten en treinen is relatief duur in Japan, maar de rest is goed te doen. Eten kan je gemiddeld voor 10/12 euro. Drank is duurder, maar in een restaurant krijg je vaak gratis water. Bruin brood is helaas niet te krijgen en groenten en fruit is wel duur. We redden ons wel. We slapen uit en gaan eind van de ochtend richting het manga Museum. http://www.kyotomm.com/HP/international/english/index.html. Manga is moeilijk te omschrijven maar het beste als een subcultuur in Japan die zich uit in verschillende (kunst) vormen. Het betekent in het Japans letterlijk ‘Comic' (=strip). Het museum richt zich vooral op Manga in (strip)boeken. In Nederland kennen wij Manga vooral via diverse kindertekenfilms. Grappig om te zien omdat het zo aanwezig is in de Japanse cultuur, maar ook niet meer dan dat. Grappig, Als ik de menukaart tijdens het eten inspecteer op vegetarische gerechten worden we aangesproken door en Japanse jongen, maar in het Nederlands! Dat verwacht je niet! Hij had met zijn vader 5 jaar in Lisse gewoond. Na het eten fietsen we door naar een enorm park om even te relaxen. Het is duidelijk dat Kyoto een hele andere stad is dan Osaka, leuk om te zien. Mensen, vooral vrouwen, gaan veel in traditionele kleding gekleed. Aan het eind van de middag voelen we ons even Edwin en Anouk Smulders (paparazzi). We gaan nl. In het Gion district Geisha's spotten. Een Geisha is geen prostituee maar een dame die entertaint volgens strikte regels. Vroeger waren er veel meer Geisha's en had je meer aanzien. Nu zijn er nog maar een paar honderd in Kyoto en Tokyo. Als we aan komen is het duidelijk dat we niet de enige zijn die dat van plan zijn. We vallen wel meteen met onze neus in de boter want we zien 3 Geisha's uit een auto stappen op weg naar een afspraak, maar we zijn te laat voor een foto. Later komt er een Geisha al lopend uit een steegje, zie de foto's. Het voelt ook wel een beetje raar om iemand zo te stalken voor een foto. Na het eten (Japanse gevulde omelet) gaan we terug richting Hostel.

Irene

Ow! Ik wil ook weer!Gaaf, die foto's!

Judith

Wat heerlijk om jullie verhalen en achtergrond informatie te lezen!! Dit is echt vakantie vieren en de wereld zien!!! Een mega ervaring! Lekker van genieten ik blijf jullie volgen!!