Rob-en-Jael.reismee.nl

Meer Japan...

Dag 45

We hebben maar besloten weer een fiets te huren. We willen gaan shoppen maar bedenken ons en gaan vandaag 2 tempels bezoeken. Deze twee bevallen ons minder dan die van gister, wellicht en beetje tempel moe??? Kyoto heeft maar liefst 1600 tempels en 400 Shrines. 's Avonds belanden we weer in Gion en spotten we weer een paar Geisha's. Het leuke is dat we, als we gegeten hebben ook nog een groepje Geisha's uit een straatje zien lopen, met hun clientèle. Ze gaan nu helemaal op in het straatbeeld, heel ontspannen. Echt gaaf om te zien. Het grappige is dan hun klanten vaak uit (oudere) stellen bestaat. Ons ultieme Japan momentje tot nu toe. We drinken nog een drankje aan de waterkant en gaan dan slapen.

Dag 46

Vandaag gaan we naar de botanische tuin van Kyoto. In de lente moet die helemaal geweldig zijn, als alles in bloei staat. Nu is het heerlijk rustig een beetje rondlopen. We eten onze lunch in een doorrookt koffietentje tussen de oude dametjes. Heerlijke sandwiches! Dat bevalt beter dan warm eten, We blijven Hollanders he. Eind van de middag bezoeken we een Onsen. Dit is (en betekent ook letterlijk) Hot Spring en in Japan schijnen er meer dan 3000 te zijn. Deze is vrij klein en heeft alles weg van een badhuis. Mannen en vrouwen zijn gescheiden. Het is de bedoeling dat je je eerst zeer grondig boent op een stoeltje met een lage douche. Dan maak je een rondje langs de baden. Ze hebben ook een sauna, maar met buiten 30 graden is dat niet echt nodig... Het lijkt hier de functie te hebben van een locaal badhuis, veel oude vrouwtjes en natuurlijk een enkele toerist. Sowieso zien we in Kyoto veel toeristen. Logisch, want het is een leuke en vooral gemoedelijke stad. Er zijn vooral heel veel Italianen en Spanjaarden, valt ons op. Nederlanders hebben we nog niet veel gezien in Japan.

Dag 47 The Deer whisperer

Vandaag maken we een uitstapje naar Nara. Deze stad is in de 8e eeuw korte tijd de hoofdstad geweest van Japan. Hierna heeft Kyoto (wat ook hoofdstad betekent) tot 18 zoveel de functie overgenomen. Nara staat bekend om de wilde herten, die gevoerd worden dus hoe wild zijn ze nog? Rob vindt ze helemaal geweldig en overweegt een carrière move als de Herten Fluisteraar. Een soort Derek Oglivie, maar dan anders. In Nara is alles makkelijk te belopen, dus we lopen rustig een rondje. We komen langs Todaj-ji. Dit is een tempel en het grootste houten gebouw ter wereld. Ook de Boeddha die in de tempel zetelt, schijnt een van de grootste bronzen figuren ter wereld te zijn. Erg mooi. Hierna gaan we naar het Kasuga Taisha Shrine (altaar). Een tempel met daar omheen honderden stenen lantaarns , begroeid met mos in een bosrijke omgeving. De 2 belangrijkste religies in Japan zijn het boeddhisme en het Shinto. Het boeddhist prakiseert zijn geloof in een tempel, waar altijd een afbeelding van een Boeddha te vinden is. Een Shinto Shrine ga je altijd binnen via een Torri ingang. Eind van de middag gaan we terug richting Kyoto, maar niet voordat we eind van de middag in zuid Kyoto stoppen bij de Fushimi-Inari Taisha Shrine. Deze Shrine is bijzonder en een van de bekendste van Japan. Het heeft een pad van 4 km. De heuvel op. Dit pad is omgeven met oranje torii's (houten palen). Er zijn veel mensen die even poseren bij de eerste dunne palen en dan weer weg gaan, maar het mooiste is het hele pad aflopen en genieten van het uitzicht. We hebben erg veel gelopen vandaag en voelen dat ook wel.

Dag 48

Vandaag vertrekken we naar Hiroshima (met de klemtoon op de o). Het is ruim 400 km. van Kyoto naar Hiroshima, maar we nemen de snelle Shinkansen trein dus met een uurtje of 2 zijn we er. Alles op het station is goed georganiseerd en er wordt ook aardig Engels gesproken, geen vergelijking met China! Op je kaartje staat een nummer en als je op het perron bij dat nummer gaat staan stopt de trein (op tijd, geen vergelijking met Nederland ;-) precies bij dat nummer en bij je coupe. We hebben een mooi en centraal gelegen hotel. Het is een Business Hotel, die zijn meestal wel aardig te betalen in Japan. Als we aankomen gaan we meteen richting de memorials in de stad. Hiroshima is natuurlijk vooral bekend van de atoombom die de stad verwoestte in 1945. We gaan eerst langs A-Dome. Dat zijn de overblijfselen van het gebouw waar de bom insloeg. De bom, die 6 augustus 1945 om 08.15 viel, kwam van boven, dat in combinatie met het feit dat het gebouw gedeeltelijk van staal is gemaakt, maakt dat het gebouw niet helemaal verwoest is. Hierna gaan we naar het museum. Dit is erg indrukwekkend. Je moet natuurlijk wel van steen zijn wil het geen indruk maken, we lopen met een brok in ons keel rond. Vooral het zien van de verbranden overblijfselen en foto's van mensen maakt indruk. Vanaf A-Dome was er in een reikwijdte van 2 tot 4 km. praktisch niks meer. Dat is een raar idee als je ‘avonds in je hotelbedje ligt. Er zijn naar schatting 140.000 mensen omgekomen. Een van de belangrijkste redenen dat de bom op Hiroshima werd gegooid, is dat deze stad geen krijgsgevangenen had. Op 8 augustus werd er een 2e bom op Nagasaki gegooid. Hierna hebben de Japanners zich overgegeven. Indrukwekkende middag.

Dag 49

Vandaag bezoeken we Miyajima. Dit is een eilandje op zo'n 25 km vanaf Hiroshima. We nemen de trein en ferry om er te komen. We hebben mazzel, want vanmorgen is er een jaarlijks festival. En dat begint net als we aankomen rond een uur of 11. Bij het Kangensai Boat Festival gaat het om een bal die hoog in de lucht hangt en de man die hem als eerst te pakken krijgt, kan een jaar lang geluk en voorspoed tegemoet zien. Het lijkt de jongens meer om de lol te gaan van in het water liggen, ze moeten ook samen werken, om 1 te laten winnen. Dit alles gebeurt bij de Itsukushima-Jinja Shrine. Een welbekend plaatje. De bijbehorende tempel, die ook in het water staat, is erg de moeite waard. Ook op dit eiland lopen er wilde herten rond. Tis ons niet helemaal duidelijk waarom. 's Middags eten we Hiroshima Yaki. Een lokale specialiteit met een dunne pannenkoek, noodles en ei. Rob probeert de oesters, maar weet weer waarom hij niet echt dol is op seafood. Ons hotel zit dicht bij een uitgaanscentrum, leuk om door heen te lopen. We ontdekken de Arcade en gaan racen. Ik bak er natuurlijk niks van. We eten bij een bbq tentje. Lage stoelen en tafels met een bbq op tafel. Erg smakelijk.

Dag 50

We nemen een relax dagje en besluiten terug te gaan naar Miyajima, maar dan om een dagje aan het strand te liggen. We hebben duidelijk de verkeerde dag uit gekozen, want het is bewolkt! Het strandje wordt bevolkt door Japanners. Vooral heel veel waterscooters brullen over het water. Wat ook opvalt is dat vrouwen bijna niet in bikini's lopen. Op straat lopen heel veel vrouwen er behoorlijk sexy bij (veel hoge hakken en korte rokjes), maar nu zie je een enkeling in een bikini topje, maar meer in een wielrennerbroekje of korte broek met top. Als we terug lopen vallen er een paar druppels regen, de eerste regen in Japan. Ondanks dat het bewolkt is, verbrand Rob toch. Niet goed ingesmeerd...'s avond eten we gezellig aan de waterkant en skypen we nog wat.

Dag 52 Liefde is...samen naar Toyota!

We vertrekken vandaag richting Nagoya. Dit is de op 3 na grootste stad van Japan, maar niet echt een toeristische plek. De reden dat wij er heen gaan, is dat het een goede uitval basis is om de Toyota fabriek en museum te bezoeken! Het is een behoorlijke rit naar Nagoya en we kunnen de Ryokan die we geboekt hebben ook niet meteen vinden. We nemen 1 metro halte naar onze slaapplek, maar aangezien Nagoya station een enorm ondergrondse mall heeft blijken we te zijn terug gelopen naar het station, alleen ondergronds, heel blond! Als we aangekomen bij onze Ryokan moeten we even wennen. Te zien aan de vloerbedekking en hier en daar een vlekje...In een Ryokan, een traditionele Japanse Inn, doe je altijd je schoenen uit en huis slippers aan. De kamer is erg ruim, met tatami matten, alles ‘laag'(zie foto) en de (lekkere) Futons worden 's avonds uitgerold. Deze ryokan wordt gerund door een (aardige) familie (rare zwetende japannnert, maar wel aardig) , maar is wel een beetje oud, niet helemaal het geld waard. We besluiten dan ook 2 nachten te blijven i.p.v. 3 en 1 nachtje naar Nagano te gaan. Het grappige is dat niets op slot gaat hier, ook de buitendoor niet, zijn wij niet echt gewend, maar het zal vast goed gaan.

Dag 52 Toyoda

Een van de belangrijkste redenen dat ik Rob meekreeg naar Japan, is met het gegeven dat we hier de Toyota fabriek gaan bezoeken. We gaan al rond 07.30 weg want het is een paar x overstappen om in Toyota stad te komen. Uiteindelijk komen we tegen 10 uur aan. Je merkt dat hoe meer je richting kleinere plaatsen komt, hoe minder er dingen in het Engels aangegeven wordt, logisch natuurlijk. Maar de stationnetjes zijn altijd goed bemant en je wordt altijd netjes geholpen. Eerst lopen we (of Rob, ik loop er achter aan...) door de algemene Toyota hal, met veel automodellen, zoals de Lexus, Crown en Prius etc. . Dan krijgen we een, Engelstalige, rondleiding, door de fabriek. En dat is genieten voor Rob. Helaas mocht er in de fabriek gen foto's gemaakt worden. Weetjes: Lassen gebeurt door 65 enorme robots die continu draaien en lassen. Echt een Terminater visioen. Per dag worden er 1800 Priusen en corolla's gemaakt. Bizar om te zien hoe structureel de japanners werken en dat alle model auto's worden door elkaar gemaakt. Alle auto's die van de band af komen worden continu gecheckt op kwaliteit en afwerking. De klant is koning. In de fabriek werken ongeveer 70.000 mensen, waarvan er veel in Toyota stad wonen (1 op de 12 werkt in de fabriek). Na de rondleiding gaan we snel door naar het Toyota Automobiel Museum. Daar worden veel(oude) Japanse en Europese auto's geshowd. Rond 18.00 zijn we terug op het station en gaan we wat eten. We zijn bekaf en liggen om 21.00 op bed.

Dag 53 Jodelahietieeeeeeeeeeeeeee....

We gaan naar Nagano, oftewel, de Japanse Alpen. Het is drie uurtjes tuffen vanuit Nagoya. Het is een prachtige rit, veel natuur en heel veel bergen. We hebben geen hotel geboekt en gaan daarom op het station naar the tourist information. We hebben pech, er is waarschijnlijk een conferentie in de stad, dus het is moeilijk een kamer te krijgen. Uiteraard lukt het wel, we hebben een mooi hotel op de 10e etage. In Nagano zijn in 1998 de Winterspelen gehouden (won Marianne Timmer geen goud?) dus we willen eigenlijk naar M-Wave, het Olympisch stadion met museum. Maar helaas het is een feestdag en het museum is alleen in het weekend open, dus dat gaat niet door. In plaats daarvan bezoeken we, jawel een tempel! Zenko-ji is een tempel die vooral bekend staat om zijn ondergrondse gang. Die is pikkedonker en symboliseert de dood en wedergeboorte. In de gang hangt een metaal iets, die als je hem aanraakt je verlossing en een plekje in de hemel geeft. En dat voor 5 dollar entree....Rob weet hem te vinden maar ik mis hem. Helaas. S‘avonds eten we lekker en drinken we een wijntje in een vaag tentje. We genieten nog even van het uitzicht op de kamer, morgen weer vroeg dag.

Dag 54 Apies kieken

Om toch nog wat van de mooie natuur mee te krijgen staan we bijtijds op om naar Yandanka. Die staan behalve om de hotsprings, vooral bekend om het Jigokudani Yaen Park. Dat is de leefomgeving van een groep van 200 sneeuw Makaken apen. Het grappige is dat die (af en toe) baden in de hotspring die daar is. De wandeling vanaf de bushalte heen en terug is erg rustig en mooi. We worden gewaarschuwd voor slangen, waarvan er 1 giftig is... Eenmaal bij het park hebben we gemengde gevoelens, want ze leven er wild, maar terwijl we er zijn wordt er ook eten in de hotspring gegooid....Tja...En terwijl Rob een foto neemt van een klein Aapie dat alleen staat, merken we dat Moeders Aap het niet zo goed vindt , want ze springt op en wil tegen Rob aan springen. Ik gillen, Rob springt weg en het gevaar is geweken! Hierna eten we wat in het uitgestorven dorpje. Er zit een ouder Japans echtpaar die een gesprekje begint. Met behulp van ons vertaal boekje voeren we met handen en voeten een leuk gesprek. Hij geeft ons een hartig ijsje, rijst met glazuur en sesam gebakken. Lekker! We merken dat veel Japanners best geïnteresseerd zijn en een gesprekje beginnen. De andere kant is dat andere Japanners je soms mijden en bv. in de metro liever staan dan dat ze naast je komen zitten. Japan is ook echt een land van uiterlijk vertoon, letterlijk maar ook figuurlijk. Mensen zullen niet snel eerlijk zeggen wat ze van je denken of boos worden, want dat is gezichtsverlies. Eind van de middag nemen we de trein naar Tokyo, onze laatste bestemming al weer in Japan en Azië!

Irene

Zucht..wat een heerlijk verhalen! Het lijkt wel een boek waar je je in verliest!
woensdag vertrekken jullie naar Australie toch? X

Marieke

Wow, wat maken jullie veel mee. Ik geloof toch dat ik Japan leuker vind dat China. Die vieze gewoontes ken ik nog vanuit Vietnam, Laos en Cambodja, lange pinknagel, haren laten groeien uit moedervlekken, de hele dag rochelen, smakken als ze eten.... bah! Japan lijkt me iets frisser.... ;-). Ik kan me voorstellen dat Hiroshima indruk heeft gemaakt. Word je echt even stil van. Maarrr gelukkig maken jullie ook ontzettend veel leuke dingen mee. Zou zeggen; geniet!

Liefs, Marieke

Wijn en Natas

Wat een verhaal weer! Zoooo veel gezien, beschreven en fototjes van gemaakt, helemaal geweldig!!! En dan te bedenklen dat jullie er nog lang niet zijn, nog vééél meer gaan zien en gaan meemaken. Ik (wij) benijd(en) jullie enorm en zijn superblij dat jullie het zo goed/fijn hebben! We nemen er nog één op jullie; proost beste mensen en veel funn Down Under hè! Tot laterz!

Liefs and cheers...

Wijn en Natas

pa en ma van der vlist

bedankt voor jullie mooie plantenbak op mijn verjaardag en niet te vergeten het telefoontje vanuit japan
geweldig wat jullie allemaal zien en beleven
geniet ervan en tot jullie volgende bericht

liefs ma en pa

Harold en Jantine Scheurwater

Hallo daar, Zo te zien genieten jullie volop van de mooie reis, wat een belevenissen, ik zal ze eens allemaal lezen als alles hier weer rustig is. Want het is sinds gister half negen in de morgen wat drukker geworden in huize Scheurwater, wij hebben een gezonde dochter gekregen, Noa, ze is gezond en heel mooi! Jullie hadden gevraagd of ik het wilde laten weten, dus bij deze, jammer dat ik er geen foto bij kan zetten, ze is zo lief.. Geniet van jullie reis.
Gr. Harold, jantine & Noa scheurwater