Rob-en-Jael.reismee.nl

Wervelend Tokyo en Sunny Cairns

Dag 55 Tokyo!

We zijn in de hoofdstad van Japan, tevens ook een van de grootste en duurste steden ter wereld. Ons hotel ligt in Ueno, dicht bij 1 van de 2 stations van de stad. Gisteravond hebben we in de wijk Shinjuku gegeten, wat zo'n beetje het red light district is van Tokyo. Vandaag gaan we weer terug naar Shinjuku om wat fotografie zaken te bekijken. Rob denkt er over een andere camera te kopen, maar na wat vergelijk blijkt het, helaas, helemaal niet zo goedkoop te zijn als we dachten. Wel leuk om even te kijken. Shinjku heeft een van de drukste metro's in de wereld. Dagelijks komen er zo'n 3 miljoen mensen langs! S' middags shoppen we en lopen we wat rond in de wijk.

Dag 56 Tokio

Vandaag gaan we richting de wijk Shibuya. Hier heb je de Shibuya Crossing (oversteekplaats). Heel erg druk! Het is nl. zaterdag en er zijn heel veel (hippe) mensen op de been. In de middag gaan we richting de wijk harejuku. Dit is een hele hippe wijk in Tokyo, vooral in het weekend. Er komen vooral veel jonge mensen, waaronder ook de Harejuku meisjes. Die meisjes komen, uit de buitenwijken, in het weekend, opgedoft als gothics, naar de wijk om gezien te worden. Erg leuk om allemaal te zien en Rob maakt veel foto's. En vervolgens een beetje Brazil in Japan! In Ueno wordt het jaarlijkse Zomer Carnaval gehouden. Er komen speciaal uit Brazilië danseressen over. Erg swingend. In de avond gaan we naar de wijk Roppongi. Dit is het uitgaansgedeelte van Tokyo. We komen in een biergarden terecht. Het valt op dat er heel veel buitenlanders lopen, er blijken veel expats te wonen. We ontmoeten 2 Japanners uit Kawasaki (jawel van de motoren...) met wie we wat kletsen. Opoe en omoe besluiten de laatste metro naar huis te nemen en liggen uiteindelijk al rond 01.00 in bed.

Dag 57 Windy

We gaan vandaag terug naar de wijk Harejeku om mensen te kijken maar zijn blij dat we gister ook al geweest zijn. Het weer slaat nl.in de middag om. Het begint te regenen. Wat blijkt: er is een Tyfoon op komst! Hopelijk gaat alles goed. We gaan in een parkje zitten en het grappige is dat terwijl Rob foto's maakt, we worden aangesproken door een meisje dat aan het foto academie in Shibuya studeert en een paar foto's van ons wil maken. Zouden wij inmiddels dan ook hip zijn

Cool
?

Dag 58

Het slechte weer zet door...En was het zaterdag om 11.00 al 31 graden, sinds gistermiddag is het koud en is de gevoelstemperatuur 15 graden. We zoeken het vandaag binnen op en gaan eerst naar Toyota megaweb. Dit is een mega grote showroom met allerlei modellen, stimulatoren etc. Ook is een klein historisch Toyota Museum bij. Je kan ook in verschillende auto's rijden. Rob heeft helaas zijn internationaal rijbewijs niet mee. We maken een ritje in een autootje, die vol automatisch rijdt. Beetje sneu... We nemen de Yurikomone lijn naar Toyota. Dit is een volautomatische (futuristische) metrolijn, zo'n 5 meter bovengronds die door Tokyo Bay rijdt. Erg mooi gezicht. We lopen het winkelcentrum naast het museum effe in, echt lache. Helemaal in Venetië stijl! Deed ons erg denken aan Las Vegas. In het midden was er een heel memorial voor Michael Jackson ingericht, met muziek en foto's, noem maar op. Hierna gaan we heerlijk naar de Onsen. Deze is compleet anders dan in Kyoto, dit is meer een Spa/Sauna complex. Ook hier bezoeken mannen en vrouwen de hot springs apart. Dat blijft wel jammer, want de helft van de ontspanning is toch alles gezellig samen doen. Er zijn allerlei winkeltjes, restaurantjes en een rustruimte. Iedereen loopt daar in een Yakuta (Kimono). In de Onsen wordt je vaak niet toegelaten als je tatoeages hebt. In Japan is het dragen van tatoeages vaak voorbehouden aan de maffia, en heeft het dus een negatieve klank.

Dag 59

Vandaag gaat de wekker al om 05.30. We gaan naar de vismarkt. De markt in Tokyo is de grootste ter wereld. We komen een Amerikaans stel uit het hotel tegen met wie we over de markt lopen. Het is echt bizar. We kijken toe bij de tonijn veiling. De tonijnen zijn echt huge! Als je hier loopt vraag je je niet meer af waarom de tonijn aan het verdwijnen is. Verder heb je alles, kaviaar, Fugu vis ( de dodelijke vis...) noem maar op. Hierna ontbijten we (Rob) met de meeste verse sushi ooit. Hierna zijn we gesloopt, dus we doen even een tukkie, voordat we de stad weer in gaan. Vanmiddag lopen we wat rond in des stad. We zien een heel gebied met love hotels. Dit zijn allemaal hotels die je per uur/dag(deel) kan huren. Je kan naar binnen lopen om te zien welke kamers er bezet zijn. En dat waren er veeeeel op dinsdagmiddag...In Japan zijn ze best conservatief wat betreft sex en relaties en dat vertaalt zich blijkbaar ook zo. Ook dat is Japan.

Dag 60

Ook vandaag gaat de wekker bijtijds. We gaan de spits in de metro bekijken! Beetje vreemd misschien maar soms is het zo druk dat er mensen in de trein geduwd worden. ‘'helaas'' is het niet zo heel druk en is het heel erg druk en zitten de metro' wel heel erg vol maar geen geduw. In Japan gebeurt er ook van alles in de metro. Er zijn mannen die de drukke metro aangrijpen om vrouwen te betasten. Er zijn nu in de spits dus speciale vrouwen coupes. Ook schijnen er mannen te zijn die cameraatjes in hun schoen hebben om onder de rokjes te kijken...We checken uit en lopen door het Ueno park. Tokyo schijnt zo'n 30.000 daklozen te hebben, die zich veel ophouden rond Ueno. Het zijn veelal mannen rond de 50, die het slachtoffer zijn van de economische crisis of een scheiding. Het is nog een klein uurtje met de snelle trein richting de luchthaven. We hebben een nachtvlucht naar Cairns en vertrekken rond 21.30.

Dag 61 Hey Mates!

We slapen zeer weinig en komen nogal gebroken aan op de luchthaven. Gek om weer in een westers land te zijn na 2 maanden en om weer gewoon makkelijk te kunnen communiceren. Australië is zeer strikt qua invoerregels. Je mag geen eten invoeren, i.v.m. besmetting. Er staan flinke boetes op een overtreding. Naast een drughond hebben ze ook een eethond, die dit checkt! We zijn ook weer in overtreding, want we hebben op ons declaratieformulier niet gemeld dat we bergschoenen mee hebben, die kunnen ook besmet zijn... Omdat ik dit verbaal gemeld heb, ziet hij de overtreding door de vingers...Het hostel dat we geboekt hebben heeft een pick-up service, maar daar is het nog te vroeg voor (06.00) dus we nemen een taxi. Welkom in tropisch Cairns: het regent pijpenstelen! We halen in de ochtend wat slaap in en gaan dan Cairns verkennen. Ons hostel zit aan de Esplanades, een gezellige boulevard. Overal zie je BBQ's die je kan gebruiken. Het is een vrije kleine plaats, in het noordoosten (zo'n 100.000 inwoners) en de belangrijkste gate-way tot het Great Barrier Reef. We kopen een Lonely Planet en denken na over wat we willen doen. Moeilijk! Want Australië is echt heel groot, we moeten keuzes maken! 's middags klaart het op en liggen we lekker aan het zwembad. Morgen gaan we een dagje snorkelen.

Dag 62

We verzamelen ons rond 07.30 al bij de pier. We gaan nl. het Great Barrier Reef verkennen! We zitten op een grote catamaran. Als we weg gaan is het aardig bewolkt maar als we in het water liggen klaart het mooi op. Het snorkelen is mooi, maar vooral omdat we grote reuze schildpadden zien. Echt super! Je merkt, heel arrogant, dat als je vaker gesnorkeld/gedoken hebt je een beetje verwent wordt wat onderwater betreft. Rob maakt 2 duiken, eentje in de morgen en eentje in de middag welke goed bevallen. Tijdens het snorkelen erna vergeet hij alleen zijn kuiten en knieën in te smeren. En dat doet zeer. We zien geen haaien, die blijken hier in de laatste 10 jaar met 90% te zijn afgenomen door overbevissing. In de Australische wateren komen in bepaalde periodes ook enorme kwallen voor, die dodelijk zijn (Stingrays). Hier is ook Steve Irwin aan bezweken. Het is een heerlijke dag, heel ontspannen.

Dag 63 On the road

De excursies in Cairns zijn duuuuur! Allemaal 100 dollar en meer. We besluiten dus, na enig vergelijk een camper te huren voor 5 weken. We komen bij Andy terecht, een enthousiaste aussie, die ons een goede deal bezorgd. Hij vertelt ook veel. Francis, zijn medewerkster, is een leuke Braziliaanse meid (getrouwd met een Nederlander en wonend in Aussie) en zoekt uit wat boven Cairns leuk is om te doen. Onze camper (Toyota Hiace) is een redelijk ruime bus met een verhoging, koelkast, alles er op en eraan. Wel een beetje oud....We gaan op pad! We zijn alleen een beetje naïef omdat we het idee hadden dat wildkamperen hier wel kan en veel gebeurt maar dat valt tegen. Australie heeft heel veel regels. We nemen een mooie (maar dure) camping. De omgeving is prachtig. Het leuke van een camping in combinatie met Australië is dat veel mensen een praatje maken. Heel anders dan in een hostel. Er zitten meer oudere mensen, meer ons niveau

Laughing
We ontmoeten een leuk Oostenrijks stel met wie we een wijntje drinken. Erg gezellig. Op naar onze eerste nacht in onze hut!

Rene en Tatiana

Ha Jael en Rob,

De Japanse mensen zijn erg leuk om naar te kijken, ook leuk die foto's van Carnaval.
Veel plezier de komende weken met de camperd, dat wordt ook een mooi avontuur. Als de startmotor er mee stopt dan moet je er een klap met een hamer opgeven :-) Groeten Tatiana en Rene

Jarno en Eveline

Hallo Rob en Jaël. Had al even niet meer op jullie pagina gekeken. Heb nu veel leeswerk in te halen. Wat ontzettend gaaf om alles te lezen en de foto's te bekijken. Zo te zien heeft Japan veel mooie dingen die je gezien moet hebben. Zo te lezen vermaken jullie je echt prima daar. Veel plezeier in Australië en take care!