Rob-en-Jael.reismee.nl

Great Ocean Road en Sydney

Dag 88

We rijden vandaag de grens over van South Australia naar Victoria. Ook aan de staatsgrens zijn ze vaak heel streng en mag je geen fruit/groenten en/of aardappelen invoeren. Dit om fruitvliegjes en aanverwanten weg te houden. Wij houden ons hier echter niet altijd aan, zonde om eten weg te gooien, met het risico dat we misschien gepakt worden. Er kunnen behoorlijke boetes op staan. Eerst gaan we in de ochtend nog naar....de McDonald's, hier kan je nl. gratis WIFI-en. En de verbinding is erg goed! Ik wordt aangesproken door een zwakbegaafde vrouw, die vindt dat ik zo mooi lang ben en ook zo aantrekkelijk. Ik zou model moeten worden. Yeh right, HAHA! Overal in Australië, echt in ieder klein dorpje, heeft een Tourist Information. Vaak in een winkel of museum erbij en gerund door vrijwilligers. Dankzij deze mensen komen we op een gratis camping terecht. Er staan 2 andere caravans met grey nomands. Hele lieve mensen, want we worden meteen uitgenodigd voor the Tee. Nee geen kopje thee, maar zo noemen veel Australiërs het avondeten. Het is een gezellige avond aan het kampvuur. Leuk dat je met veel verschillende mensen een praatje hebt! De Australische keuken is natuurlijk BBQ en vooral veel vlees. Dus Rob geniet van een heerlijke Chickenstrudel! Het lekkerst wat hij, tot nu toe, in Australië heeft gegeten.

Dag 89

De campingplaats ligt aan een prachtig plekje, aan het stand. Voor we 's morgens weg gaan maken we dan ook een bescheiden strand wandeling. We rijden vandaag richting warrnambool. Dit is het begin van de Great Ocean Road. Deze weg zigzagt, al sinds 1932, langs de kust tot Torquay (onder Melbourne). Eerst doen we boodschappen en tot Rob zijn vreugde zien we een Aldi. Ik koop een jas voor 24 AUSD, geen geld. Het gaat nl. in Nieuw-Zeeland nog kouder worden, dus ik heb hem echt nodig. Rob koopt een hengel. De Great Ocean Road is wat hij beloofd: Great! De kust tot Princetown is bezaaid met hoge rotsen en kliffen, een gorge en ruige zee. Ik zou zeggen, foto's zeggen meer dan woorden. Al doet een foto in dit geval ook niet helemaal recht aan hoe weids het is en hoeveel kleurschakelingen er zijn. Echt mooi. Eind van de dag komen we aan op een nationale park camping. Simpel maar in een prachtige omgeving. En dan vallen de eerst spatjes regen die we zien in Australië. Koud, koud, koud! En dan is een camper best klein. Rob gooit nog een hengeltje uit maar vangt niks.

Dag 89

Tegenwoordig slapen we wat langer uit, tot een uur of 8 maar liefst. Rob gooit nog een hengeltje uit alvoor we het 2e deel van de weg afleggen. We komen langs Kenneth River, waar heel veel koalaberen schijnen te zitten. Toch een beetje, naast de kangaroo, een nationaal symbool van Australië. Vroeger keek ik graag naar de Gummieberen ( een tekenfilm uit de jaren 80). Nu begrijp ik waarom die zo heetten. Ze leven nl. vooral in zogenaamde gum bomen en die zijn hier wijdverbreid. Ze eten verder voornamelijk eucalyptus bladeren, nogal kieskeurig de beestjes. We rijden het weggetje op en spotten al snel de eerste koala. Ze zitten vaak hoog in de boom te slapen, onverstelbaar, ze hangen gewoon een beetje. We spotten er meerdere en zien er zelfs 1 over de weg lopen. Bij De camping zien we nog een moeder met kleintje. Erg leuk om ze in het wild te spotten! We komen uit in Lorne, een surfers stadje. Tis nog niet echt het seizoen maar we zien toch veel gasten surfen en het is best koud! Respect...Opnieuw een leuk plekje aan het strand en de rivier. En het wordt een beetje afgezaagd maar de vissen willen niet erg bijten bij Rob...

Dag 90 Melbourne

We rijden in de loop van de ochtend naar de grote stad toe. En dat zijn we niet meet zo gewend. We hebben een camping uitgezocht maar Melbourne is druk, zelfs op zaterdag en we rijden er natuurlijk niet in 1 keer naar toe. Op de camping aangekomen blijkt die 38 dollar te zijn! Het gaat ons eigenlijk een beetje te ver... Maar aangezien zij de enige een beetje dicht bij het centrum zijn, heb je weinig keus. We besluiten 1 nacht te blijven i.p.v. 2. We zijn het zat en relaxen even op de camping. Tegen de avond lopen we naar de tram en presteren we het om weer fout te gaan...Melbourne is een leuke stad. Gek idee dat er tot zo'n 150 jaar geleden nog niet veel was in Australië. Behalve de Aboriginals stammen eigenlijk heel veel mensen in Melbourne, en in de rest van Australië, af van ons Europeanen. Melbourne werd in 1835 nl. ‘gekocht' , van de Aboriginals, door John Bateman,voor wat eten, gereedschap ed. 5 jaar later woonden er al 10.000 Europeanen in Melbourne. Het is zaterdagavond en er zijn best wat mensen op de been. Veel jonge mensen en ook iets wat alternatief. We besluiten en uit de band te springen en naar een pizzeria te gaan. Tis gek om weer binnen te eten...Onze manier van Leids Ontzet vieren, toch gek om iedereen te missen!

Dag 91 Melbourne

We kunnen de bus op de camping parkeren en gaan dus nog even de stad in. Er is een gratis trammetje die de stad door gaat. Er wordt vertelt waar je er uit kan en wat er te doen is. Goed geregeld hoor. We lopen over de Victoria markt en kopen wat souvenirtjes Halverwege de middag vervolgen we onze reis. Onze grey nomands hadden ons al gewaarschuwd dat de zomertijd in zou gaan vannacht, maar dat zijn we vergeten. En dus is het ineens vroeg avond. We vinden een camping aan een rivier en maken het niet laat.

Dag 92 Malacoote

We komen steeds dichterbij Sydney. Zaterdag leveren we de camper al in. Vandaag zijn we in Mallacoote, een plaatsje in het zuid oosten. Een leuk en relaxed plaatsje aan zee. Eerst zoeken we een bush camping op. Heel mooi, maar om nou in de middle of nowhere alleen te staan.... We vernemen op de camping dat het eigenlijk nu heel mooi weer zou moeten zijn in het zuiden, maar dat het dus niet is. Rob krijgt een bericht over een sterfgeval, waardoor hij danig van slag is. Logisch. Het wordt weer eens pijnlijk duidelijk, het leven is kort. We moeten iedere dag genieten. De camping ligt aan het water (vissen!) en we zien veel pelikanen en een prachtige zonsondergang.

Dag 93

We maken een korte wandeling, voordat we onze weg vervolgen. Onderweg komen we langs een Sanctuary, dat is een opvang tehuis voor inheemse dieren. Dat lijkt ons wel leuk, dus we lopen naar binnen. We zien hele mooie ganzen, kakatoes, een koala, verschillende soorten kangaroos die Rob voert en Emoes. Eigenlijk alle dieren die we in het wild ook hebben gezien. We zijn verwend. De enige beestjes die we niet gezien hebben zijn Wombats maar die hebben ze hier ook. Alleen blijken dat dus nachtdieren te zijn, dus daar heb je niet veel aan als je van 10-16 open bent. 's Middags begint het zachtjes te regenen, om niet meer op te houden. We overnachten op een gratis camping. De camping is naast de weg maar toch prachtig in de natuur. Dat is nou geweldig aan Australië. Er is zelfs een hike die je kan doe. We pakken onze Chinese parapluutjes en lopen zo'n 1,5 uur. Heerlijk!

Dag 94

Zachtjes drupt de regen op het camperraam... Aan dit nummer moest ik denken vanmorgen. Het regent vandaag de hele dag. Een beetje deprimerend. We rijden naar Jervis Bay, een prachtig natuurpark. Met de entree zijn we 30 dollar kwijt. Voor een dag regen gaat ons dat te ver. We tuffen verder en komen in het kustplaatsje Kiami uit. We genieten van de warme douche en de campingkeuken. Anders zit je maar in de camper. We kijken vanuit de camper uit op het strand en vallen in slaap met een enorme windkracht.

Dag 95

We worden wakker en HOERA, het is niet alleen droog maar er schijnt ook af en toe een zonnetje. Wat kan je daar weer van genieten i.p.v. het voor gewoon nemen. We maken een wandeling naar het blowhole. Dit is eigenlijk het enige waar Kiami bekend om staat. Voor de kust liggen enorme kliffen met in het midden, juist ja, een hole. Hier komen, door de kracht van de zee, enorme golfen doorheen en omhoog. Gaaf om te zien! De zee is hier echt onverstelbaar ruig en de golven gaan enorm hoog. Echt een natuurgeweld. 's Middags ruimen we de camper, van binnen, alvast uit en ruimen we onze rugzakken weer in. Rob probeert wederom een visje te vangen, maar helaas. Misschien meer geluk in Nieuw-Zeeland?

Dag 96 naar Sydney

We rijden vandaag richting Sydney. Ik heb echt slecht geslapen en voel al mijn botten van de kou (zal mijn leeftijd w el zijn ;-) Ik heb me beter gevoeld. We rijden het centrum van Sydney in en boeken een goedkoop hotel. Gaat allemaal heel voorspoedig. We laten onze rugzakken in een locker achter en willen naar de campingplaats dichtbij de inleverplaats va de camper rijden. En dan gaat het mis, we verdwalen en komen 3 uur later aan... Als we bij de camping aankomen geeft de vrouw achter de balie aan dat ze vol zitten ;-( Uiteindelijk komt alles goed. Rob gaat naar binnen en regelt een plek. Vreemd, ineens zitten ze niet vol. Zeker geen zin in toeristen. Rob lult zelfs nog 5 dollar van de (dure) campingfee af. Geen leuke camping. We hebben toch een gezellige avond in de hut en proosten op 34 worden.

Dag 96 camper inleveren

We hebben 10.900 km gereden met de campert! En dat met eentje waar er al zo'n 400.000 op stond! Maar ja Toyota he...Hij heeft het goed gedaan, er is 1x een liter olie in gegaan. We gaan vroeg op pad om de camper in te leveren en vervolgen onze reis naar het centrum van Sydney. Het valt ons op, als we andere mensen bekijken , dat we er een beetje shabby bijlopen na 5 weken camperen. Rob als outback Jack in zijn legerbroek, bergschoenen en baard van 2 weken. Met zijn rugzak met hengel. Ik, onopgemaakt en haren door de war in bergschoenen en oude trui. Het hotel is echt prima. Het is een budget hotel (100 AUSD is voor Sydney begrippen budget!), maar wel prima, lekker centraal en zelfs met uitzicht op de Sydney Bridge. Gek om na 5 weken uit de camper te zijn maar ook heerlijk een echt bed en eigen badkamer! Het is zaterdagmiddag en we verkennen de stad per voet. We zitten aan de rand van de wijk Kings Cross, een beetje vergelijkbaar met Amsterdam Zeedijk. Vroeger een beruchte wijk nu een mengeling van vaag en hip. Rob is er dus dol op! We gaan richting de haven waar we lunchen, rondlopen en naar straattheater kijken. 's Avonds gaan we naar de kroeg om...juist ja... Nederland-Australië te kijken! Het is een oefenwedstrijd, maar toch leuk om zo wat mee te krijgen tussen de Australiërs. We hebben zelfs nog geprobeerd kaartjes te scoren maar het is helemaal uitverkocht! Achteraf meer goed ook, want de wedstrijd is waardeloos.

Dag 97 sydney

Sydney is de oudste (in 1788 kwamen de eerste gevangen aan aan de kust van Sydney) en grootste stad van het moderne Australië, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet de hoofdstad. Dat is Canberra. Er wonen in dit prachtige land zo'n 21 miljoen mensen, waarvan ongeveer de helft in Sydney en Melbourne schijnen te wonen. En Australië groeit gestaag, met zo'n 250.000 mensen per jaar. Het is een groot land maar toch, als dat maar goed gaat. Je ziet in de steden ook heel veel nationaliteiten te samen en dan vooral veel Aziaten. We bekijken en beklimmen vandaag de 2 iconen van Sydney, de Harbour Bridge en het Opera House. S'avonds nemen we een pauze en kijken we films op de hotel kamer.

Dag 98 sydney

Ja hoor, we weten het! Waar we willen wonen, mochten we Nederland ooit zat worden. In Manly, een buurt in Sydney. Dicht bij de stad, aan de zee en op loopafstand van de bush, Sydney harbour national park. Wat wil je nog meer...Ze hebben een haven waar je boot in een baai ligt, aan de kant liggen kleine bootjes waarmee je naar je boot peddelt. We nemen de ferry van de haven naar Manly en lopen de Manly scenic hike, zo'n 10 km. Een lekkere wandeling. We lopen in de bush, maar zijn toch heel dicht bij de stad. We zien regelmatig allerlei leguanen op de rotsen in de zon liggen. Een man van rond de 80 loopt de hike voor de 8e keer dit jaar, we komen hem regelmatig tegen. Geweldig. We nemen de bus terug naar de stad en eten wat bij Sydney Culinair, soort Leiden Culinair.

Dag 99 Sydney

Het zonnetje schijnt lekker vandaag dus we gaan richting Bondi beach, een van de meest bekende stranden van Australië. Er staat een behoorlijke wind en er zijn dan ook aardig surfers in de zee. We kopen een extra handbagage tas en ook nog wat souvenirtjes. We gaan een paar camper bedrijven af voor Nieuw Zeeland maar nemen nog geen besluit. We lopen nog een laatste keer richting de brug om foto's te maken van de zonsondergang. Erg mooi. Na een simpele maaltijd pakken we de tassen in en kijken we Spiderman 3. Morgen vliegen we!

Dag 100 op weg naar Nieuw Zeeland

Vandaag zijn we 100 dagen op pad! Time flies...We vliegen vanmiddag naar onze laatste bestemming Nieuw-Zeeland. Benieuwd wat we daar allemaal gaan zien en beleven. En vooral wat de temperatuur daar is...

Ben-Tanja-kids

Hi Jael en Rob,

Beter laat dan nooit, van harte gefeli!!!! En wat een leuk kado straks, jullie komen op mijn verjaardag retour...

Geniet van jullie laatste bestemming (nee niet allerlaatste :-) !

Tot gauw, ben benieuwd alle verhalen in levende lijfe te hore

greatz!

kobus en siem

Natuurlijk veelste laat maar niet minder gemeend....Jael nog van harte met je verjaardag. Jullie hebben er vast een super dag van gemaakt en wie kan dat nog meer zeggen dat je je 34ste verjaardag down under hebt gevierd!
Helaas nu voor jullie is de laatste bestemming in zicht....dus nog extra van genieten....tot zover dat nog niet gebeurt is.
Geniet en heb het nog heel leuk samen!
Spreken jullie zeker bij thuiskomst en zijn benieuwd om alle belevenissen en verhalen live te horen.

Groeten van ons!

Naomi

Hi

Time flies!!
Alweer het laatste land , ongeloofelijk
dat het zo snel is gegaan!
Wat is Australie mooi zeg!

Liefs Naomi

tom

Wauw, wat een reis.
Ga zo foto's kijken en misschien zien we Rob z'n baard van 2 weken!!
Geniet ervan
Tom

Peter

Hey Rob en Jael natuurlijk,

Zag dat je naam inmiddels weer op de planning voor komt! Hoop niet dat ik je humeur verpest.....

Geniet er nog van!

Groeten Peter