Rob-en-Jael.reismee.nl

In het land van Lord of the rings; Nieuw-Zeeland

Dag 100

We vliegen rond een uur of 17.00 naar Nieuw Zeeland. Het is maar 3 uurtjes vliegen, maar aangezien het 2 uur later is komen we rond 22.30 aan. We dachten dat Australië aan de grens streng is maar Nieuw Zeeland is nog strenger. Om een idee te geven: Je moet schriftelijk melden wat je bij je hebt aan eten, bergschoenen, visspullen, tent ed. Alles wat iets van bacteriën of ziektes kan overbrengen. We komen bij balie 1, daar wordt alles opnieuw gevraagd en op je papiertje geschreven. Dan kom je bij een andere douane meneer en moet je alles uitpakken. Vervolgens gaat bij meneer 3 alles door de scanner en wordt er gekeken of alles klopt wat je zegt. Heel vermoeiend 's avonds laat, maar ook wel begrijpelijk. We hebben een lekker hotel geboekt bij de luchthaven en gaan na wat zappen en een warm bad lekker slapen.

Dag 101

De eerste dag in Nieuw Zeeland. Het voelt echter nog niet dat we in een ander land zijn. We zijn Camperman af en zijn nu BackPackers (camperverhuurbedrijf) . Het is echt big Business, de camperverhuur., het is super druk. En dan is het nu nog niet eens hoogseizoen hier. Het is net lente. BackPacker zit achter ons hotel, ideaal dus. We halen de camper op en doen boodschappen. Ik koop, opnieuw, een jas. Deze keer is hij echter voor me gemaakt. Het is een heerlijk warm felroze Colombia jasje. We hebben mazzel, want het is een mooie lente dag in Christchurch met een lekker zonnetje. We rijden de stad uit en rijden meteen de mooie natuur in. Rob is op slag verliefd. We overnachten op een mooi stekkie. Een soort van rest area, aan een hemelsblauw meer. En ook nog gratis ook. We vissen, bekijken de zonsondergang en kletsen met de buren.

Dag 102 Lake Tekapo

Nieuw Zeeland is echt mooi. We kunnen ons helemaal voorstellen dat Lord of the Rings hier is opgenomen. Zie Uitgestrekte groene velden, felblauwe meren, heuvels, bos, gletsjers, fjorden, veel schaapies, heel veel heuvels, en besneeuwde bergtoppen voor je en je krijgt een beetje een idee. Of bekijk de foto's J Nieuw Zeeland bestaat uit 2 eilanden. We zijn nu op het Zuidereiland en we gaan uiteraard ook naar het, ja je voelt hem aankomen, Noordereiland. Het land is qua grootte te vergelijken met Japan of the UK maar er wonen maar zo'n 4,5 miljoen mensen. Leuk weetje is dat wij Nederlanders Nieuw Zeeland ontdekt hebben. In 1642 kwamen, onder aanvoering van Abel Tasman, 2 schepen in NZ aan. Dit bezoek eindigde, door misverstanden, in een bloedig gevecht met de oorspronkelijke bewoners, de Polynesische Maori's. Tasman was eigenlijk van plan om Australie te ontdekken, en ontdekte ook een deel van Aussie: Tasmanie (what's in a name). Abel Tasman verliet NZ, zonder aan boord te komen, maar gaf het wel zijn naam. Nieuw Zeeland. Bestond de provincie Zeeland toen al? Een honderd jaar later kwam James Cook om NZ echt verder te ontdekken. De zee naast NZ heet nu de Tasman zee. We gaan op pad. In Geraldine komen we langs een vintage auto en tractor museum. Echt wat voor Rob dus! Ik geloof het wel en blijf in de camper zitten. Rob gaat naar binnen en bekijkt het museumpje. Het wordt gerund door oldtimer vrijwilligers en bestaat vooral uit oude Engelse auto's, tractoren en gereedschap. Meer een hobbymuseum dus, maar wel leuk. Halverwege de middag komen we aan bij Lake Tekapo, een hemelsblauw meer, een hele mooie omgeving. Het weer is inmiddels iets minder, het regent af en toe maar het zijn gelukkig maar buitjes. We kletsen in de camp keuken met een Duits stel. Soms vergeten, tot we het weer vertellen, wat bijna wat we allemaal al gedaan en gezien hebben deze reis!

Dag 103 Mount Cook

We gaan vandaag richting Mount Cook. Dit is de hoogste berg in Nieuw Zeeland. Het weer is bewolkt, dus of we meneer Cook ook echt gaan zien blijft de vraag. De weg naar de berg is een one-way en er is maar 1 camping. Gelukkig wel een goedkope Nationale park camping. En nog in een mooie omgeving ook!Wat wil je nog meer. De berg wordt door de Maori's Aoraki genoemd. We maken 's middags een wandelingetje en relaxen daarna in de camper. We lezen en drinken een wijntje. Ja, op zaterdagavond, we worden oud J Het regent inmiddels weer...

Dag 104 Queenstown

Het is hier 's nachts echt koud. We zijn blij dat we een ruime en iets luxere camper hebben genomen. We konden nl. ook een veel goedkopere camper nemen, maar dan heb je eigenlijk een ruime auto en kook je buiten bij de achterklep. Wordt je echt niet blij van met dit weer. ..We zijn natuurlijk wel op vakantie he. We gaan rond 09.00 een wandeling maken. Er hangt vanmorgen nog veel nevel, wat ook wel mooi is. Het geeft een mysterieus iets aan de bergen en omgeving. Mount Cook hangt een beetje in de wolken, maar wat maakt het uit, de wandeling is mooi (vallen we al in herhaling?). Na de wandeling lunchen we en gaan we weer op pad. We gaan vandaag richting Queenstown, de outdoorstad van NZ. Het weer wordt beter en we genieten van een lente zonnetje. Eind van de dag vinden we een plekkie op een camping in een voorstadje van Queenstown waar we internetten.

Dag 105

We gaan vandaag Queenstown in, een beetje winkelen en rondlopen. Er is veel te doen in Queenstown, van skydiven tot bungyjumpen you name it, en je kan het in deze omgeving doen.. Het bungyjumpen is hier eind jaren 80 ‘uitgevonden'. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan....We weten niet zo goed wat we willen. Dus doen we halverwege de middag een gezapig boottochtje over het meer. Het schijnt het meest heldere meer van NZ te zijn, 99,999 % helder. Het water hier is ook onverstelbaar helder en schoon. Wat hebben wij dan al een hoop verpest. De schipper is een overenthousiaste man, zie de foto's. Echt lache... Wij, hij en zijn schipperspet. We rijden hierna naar een bush camping. Echt een mooi plekje. In de natuur, aan het water en uitkijkend over de bergen. Het (goedkoop)kamperen in NZ is een stuk makkelijker dan in Australië. Lord of the Rings is veel in de omgeving van Queenstown opgenomen en ook op deze camping.Hrt grappige is dat op de wegatlas die we hebben gekocht precies staat waar welke scene is opgenomen. Je kan overal toertjes doen die dit op alle mogelijke manieren uitmelken. En dan, beste mensen, gebeurt het: Rob vangt een vis! En niet zomaar 1, een geweldig mooie dikke goeduitziende knoeperd van een rainbow vis van 3 meter lang (moet ik schrijven van onze visser!) Maar hij gooit hem weer terug natuurlijk. Dus eten we gewoon pasta 's avonds ipv verse vis!

Dag 106 Milford Sounds

Een van de hoogtepunten van NZ schijnt het fjordengebied van Milford Sounds te zijn. NZ is op zich niet zo'n groot land maar sommige plekken kun je maar op 1 manier, of met een omweg bereiken. Milford sounds is zo'n plek. Vanaf Queenstown is het zo'n 300 km rijden, maar hemelsbreed ligt het niet zo ver van elkaar. Het is wel een prachtig mooie rit. Veel meren, uitgestrekte velden, schaapies, regenwoud noem maar op. We hebben ook wel mazzel vandaag want normaal regent het veel in MF. (Zo'n 7 meter per jaar maar liefst!) Maar vandaag is het mooi weer, lekker zonnetje en af en toe een wolkje. Mooie foto's dus. Het is sowieso een mooie tijd om door NZ te reizen, Mooi weer en omdat het lente is, nog geen hoogseizoen en dus niet druk. In MF nemen de laatste boottocht omdat het nu goed weer is. Het is een mooie tocht. We zien zeehonden en pinguïns, maar helaas geen dolfijnen. We overnachten langs de weg op een NP camping.

Dag 107 Wanaka

Het regent als we wakker worden. We besluiten dus om terug te rijden richting Queenstown. We hebben erg genoten van Milford sounds, maar als we regen kunnen ontwijken: graag! Bij terugkomst in NL wacht er nog genoeg op ons, lijkt me! We hebben niet zo goed geslapen en zijn het een beetje zat, dus we maken er een rustig dagje van. We willen weer eens lekker douchen, dat is het enige nadeel van NP campings. Die hebben meestal alleen simpele wc's. We gaan richting een caravanpark. Er is pas om 15.00 weer iemand bij de receptie staat er op de deur, dus we zoeken alvast een plekje uit. Als we zien dat we voor het douchen moeten betalen, douchen we snel en besluiten we daarna toch weg te gaan. Niet helemaal netjes, zeker omdat er nu toch al een oud mannetje bij de receptie zit, maar wij zijn weer opgefrist! En we hebben er voor betaald We zoeken weer een leuke goedkope NP camping op aan het water. We relaxen de rest van de middag en avond lekker.

Dag 108 Fox Glacier

We slapen uit tot een uur of 08.30 en gaan dan weer op pad. We rijden vandaag door een pachting Nationaal park, Aspiring NP. NZ heeft 14 NP die samen zo'n derde van het hele land beslaan. We stoppen een aantal keer om een korte wandeling te maken en te lunchen. Heerlijk. Halverwege de middag komen we aan bij Fox glacier. Nz heeft qua natuur echt alles! Al heeft Australie bij mij een lichte voorkeur omdat het wat rauwer is, de outback vonden we geweldig. Misschien verwachten we te veel maar als we, na een wandeling door de regen, de gletsjer zien zijn we niet echt onder de indruk. Waarschijnlijk is hij erg indrukwekkend in de winter, als het koud is en heeft gesneeuwd. Morgen gaan we z'n grote broer bekijken. We overnachten op een camping en kunnen weer eens wassen. We zijn de kleren die we bij ons hebben aardig zat!

Dag 109 Franz Josef Glazier

We gaan het mooie weer tegemoet als we richting de volgende gletsjer rijden. We besluiten hem meteen te vereren met een bezoek. Na een flinke wandeling maakt FJ meer indruk dan zijn kleine broer. De vallei waarin hij ligt is indrukwekkender en hij is groter qua vorm en mooier van kleur. Het scheelt ook dat het vandaag zonnig is, dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk. Na de wandeling gaan we het stadje in en besluiten we na wikken en wegen 's middags te gaan quad rijden door dit gebied. En dat is feest! Of zoals Rob zegt: Ik kan dit de hele dag doen! We besluiten 1 quad samen te delen en genieten van het rijden door modder, beekjes bergen en rainforrest. Echt helemaal leuk. Na dit avontuur overnachten op een NP camping, die eigenlijk wat te druk is en met wat bijzondere bejaarde NZ buren, deze zeuren over alles en zijn niet van plan ruimte voor onze campert te maken. Je kan het niet altijd treffen!

Dag 110 Greymouth

De eigenaar van het quad bedrijf gaf ons een (voor Rob gouden) tip. Dit weekend worden er in Greymouth motor streetraces gehouden. Helemaal in Rob zijn straatje natuurlijk. Greymouth ligt aan de westkust van NZ en ligt op onze weg naar het noorden. Onderweg kopen we nog een stukje geitenkaas bij een kaasvrouwtje die een geit in een kinderwagen bij zich had??? Het beestje was kreupel aan het achtergestel, zie de foto! In Greymouth komen we terecht bij een backpackers hostel waar we tegen een schappelijke prijs de camper kunnen neerzetten en gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Helemaal goed. Morgen worden de races gehouden in het centrum van het stadje (zo'n 3500 inw.) maar vandaag zijn er ook al stockcar speedway races (voor de race nerds onder ons stock cars zijn omgebouwde auto's in alle soorten en maten) op een nabijgelegen race circuit. Het is heerlijk weer en we spenderen de hele middag op het circuit. Leuk om op een plek terecht te komen wat je van te voren niet verwacht!

Dag 111

Greymouth

Dit jaar worden er voor de 20e keer motor straat races gehouden hier in Greymouth. Het centrum wordt afgezet en er wordt met motoren zo hard mogelijk door de straten geknald! Waar gebeurt dat nog...? Brandweer en ambulance staan paraat en dat is soms ook wel nodig. Af en toe gaat er iemand flink onderuit. Er lopen, zoals wel vaker tijdens motor evenementen, heel wat bijzondere mensen rond wat natuurlijk de echte biker sfeer bepaald. Het evenement duurt de hele dag en het is echt super mooi weer, maar ik ben het halverwege de middag zat en ga terug naar de camping. Rob vermaakt zich, natuurlijk, tot het eind van de dag.

Dag 112

We rijden vandaag richting Abel Tasman National Park in het noorden. Het is maar een klein park, maar wel het meest bezochte NP van NZ. We rijden zo'n beetje de hele middag maar stoppen onderweg om in een (nog werkend) goudmijntje te kijken. Rob heeft er in ieder geval een fascinatie voor en probeert, tevergeefs, ook zelf nog wat te vinden. De goudkoorts zelf hier duurde van ongeveer 1866 tot 1914. We komen eind van de middag aan in Abel Tasman. Helaas is het weer niet zo best. Morgen zien we dus wel verder wat we gaan doen!

Dag 113

NZ is heaven voor wandelaars, je hebt hier in NP-en diverse meerdaagse tracks. Zo ook hier. Wij zijn echter meer van het niveau avondvierdaagse, dus besluiten we 1 dag te lopen, toch zo'n 14 km. Het park is alleen met de fiets of te water te bereiken, dus nemen we de watertaxi heen en lopen we terug. De reden dat dit park naar onze ontdekkingsreiziger is vernoemd is omdat hij hier met zijn schepen NZ ontdekte. Gek idee, omdat in deze tijd (bijna) alles al ontdekt en begaanbaar is. Hoe moet het geweest zijn als ontdekkingsreiziger in die tijd? Het is echt een super wandeling. Was het gister nog regenachtig, vanmiddag trekt het open en is het heerlijk weer. De track loopt langs het strand, de stranden zijn hier goudgeel. Helaas kan je hier alleen bushkampen langs de wandeltrack dus we blijven een dagje langer op de camping. Morgen gaan we een ochtend kajakken.

siem

Wat een geweldige verhalen en na het kijken van de foto`s zijn we er toch allemaal een beetje bij......
Heb het fijn en blijf genieten...
Kiss

Naomi

Hi ,

Geniet nog even de laatste weken!!
Zie jullie snel.

Naomi

Judith

Geweldig jullie verhalen en achtergrond info!!!Wat is de wereld mooi!!
Geniet zeker nog van de laatste weken!!! Tijd gaat zo snel!!!

Liefs Juud