Rob-en-Jael.reismee.nl

Meer Nieuw Zeeland...

Dag 114

Vandaag gaan we voor het gemak en boeken we een excursie. We gaan een ochtend Kajakken langs de kustlijn. En dat is mooi! Blauwe zee, blauw groene baaien, en goud gele stranden. De reden dat het zand hier goud/geel is, is omdat de kleur van de rotsen zich vermengen met het zand. De tocht is prima te doen, Het water is dan ook heel rustig. Er is een ander (suf) Frans stel bij die op huwelijksreis zijn. De 2 gasten die het kajakken begeleiden doen het leuk en vertellen en passant wat over de omgeving. Nooit geweten b.v. dat er verschil zit tussen kanoën (je zit op de boot met 1 peddel aan 1 kant) en kajakken (je zit in de boot met een peddel aan 2 kanten). We zitten in een duo kajak, dus Rob kan flink aan de bak! Ik zie in de verte nog Dolfijnen. We eten aan het water en na enkele boodschappen rijden we richting Picton. We overnachten op een mooie Bush camping aan het water..

Dag 115 ferry

We verlaten het zuidereiland en gaan richting het noordereiland. We nemen 's middags de ferry van Picton naar Wellington. Het eerste begin van de tocht is erg mooi. We varen door de Marlborough Sounds en het weer is goed. Rob ziet langs de boot meteen al Dolfijnen, helaas ben ik binnen en zien we ze daarna niet meer. Het is erg ruw op open zee, de golven slaan zeker wel 7 meter tegen de boot op. Helaas komt er ook wat anders boven golven, ik zal jullie de details besparen maar ik zit spugend op het dek. De tocht duurt een kleine 3,5 uur, Rob geniet, maar ik ben blij als we de boot af zijn. Tegen een uur of 7 komen we in de hoofdstad van NZ aan. Er is maar 1 holidaypark in de buurt, zo'n dure, grote, onpersoonlijke waar niemand elkaar gedag zegt. Maar wel lekker even douchen en relaxen.

Dag 116 Windy Welly

Wellington ligt aan het water en wordt daarom ook wel Windy Welly genoemd, en dat merken we. Het is een leuke, relaxte stad. Er lopen veel jonge en hippe mensen rond. Een beetje het Melbourne van Australië, lijkt ons. We lopen wat rond en winkelen wat. We rijden eind van de middag een rest area op, waar je mag kamperen, in de buurt van Wellington. Even wat geld besparen na gisteravond. J We kletsen een tijdje met 2 Duitse meisjes, die hier een jaar reizen en werken. Je ziet (ook) hier veel Duitse toeristen!

Dag 117

Eerst gaan we een vanmorgen wandeling maken door de mooie omgeving van Otaki Forks Forrest. In de omgeving van Wellington is ook erg veel LOTR (lord of the rings) opgenomen. En dat is ook wel te zien. De wandeling gaat door het typische natuurschoon van NZ en is erg mooi. We rijden richting Waganui stad en eigenlijk willen we daar overnachten, maar we kunnen niets leuks vinden en besluiten daarom maar door te rijden. We nemen de scenic route door Waganui NP. Een supermooie weg , door kronkelige weggetjes, langs de rivier. De weg is unsealed en dus rijden we onverzekerd, maar hij is mooi. Er rijdt bijna niemand en de zon hangt al wat lager. Hij is maar zo'n 90 km, maar we doen er zo'n 3,5 uur over! Helaas is de camping halverwege de route nog gesloten en belanden we, aan het eind, op een andere campsite. Het is zaterdagavond maar we hebben echt geen besef meer van dagen. We kletsen met een Argentijnse jongen die altijd op de fiets, en nu dus zo door NZ reist. Hij heeft ook lange tijd door Europa gefietst , waaronder ook Nederland.. ..fijne gozert...

Dag 118 Tongariro

Bij de Grand Canyon waren we te moe, bij Mount Cook vonden we het te duur maar vandaag gaan we het toch doen: Een scenic fligh!. En wel over Tongoriro NP. Tongoriro is het oudste NP van NZ en staat bekend om zijn 3 actieve vulkanen, Tongariro, Ruapehu en Ngaruahoe (Mount Doom in LOTR) De bergtoppen zijn nog bezaaid met sneeuw en veel zwart en vulkanische overblijfselen geven het park een sinister tintje. Onze piloot is 22 jaar! Maar vliegt al vanaf zijn 13e. Hij heeft een 2 dollar Top Gun bril op, maar was nog niet eens geboren toen de film uitkwam! Het is echt een geschikte gozer en hij stelt ons op ons gemak. Ook vertelt hij tijdens de vlucht van alles. Het vliegtuigje waar we in zitten komt uit 1974. De vlucht duurt 35 minuten en is echt een belevenis! Ook af en toe wel een beetje spannend met enige turbulentie . We vliegen over de 3 Mountains en zien alles van boven af. Waanzinnig mooi. Besneeuwde bergtoppen (waar mensen ook skiën!), kraters waar de stoom van af komt, blauwe meren noem maar op. Een hele belevenis die enige indruk bij ons achter laat. We maken in de middag nog een wandeling naar een waterval en overnachten op een bushcamping met uitzicht op de bergen. Het is een super heldere nacht en dat geeft een waanzinnig gezicht. Een sterrenhemel, de Bush en een berg met een besneeuwde berg top die wel licht lijkt te geven. Zucht...

Dag 119

We gaan vandaag naar Lake Taupo, het meer in NZ om om te vissen. De meeste vis in NZ is trout. Om te zorgen dat NZ niet leeggevist wordt mag deze vissoort niet commercieel verhandeld worden, oftewel hij mag niet op het menu in een restaurant. Zo blijft het ook leuk voor de sportvisser. We overnachten op een prachtplekje, aan Lake Rerewhakaaitu. Het kost wat moeite om te vinden, ik ben niet altijd een even beste navigator, maar dan heb je ook wat! Er zit veel vis, want zelfs Rob vangt er 's avonds eentje! ......................................jajajaja...J

Dag 120 roturora

Vandaag tuffen we door naar Roturoru, zo'n beetje in het midden van het NE. We hebben er de laatste dagen weer aardig de sporen in gehad dus vandaag een relaxed dagje. We vinden een leuke camping aan een stroompje, die in het lake terechtkomt. De beste man van de camping stelt kano's en bootjes beschikbaar dus nadat Rob een eindje gekanood pakken we ‘s middags een gammel bootje naar het lake. We zien veel zwarte zwanen en moeten aan Rene en het zwanenavontuur denken (klinkt zo als een naam van een sprookje). Heerlijke relaxte middag. 's Avonds gaan we naar het kiwi centre. Nee, we gaan niet naar groen fruit staren maar naar het boegbeeld van NZ kijken. China heeft de panda, Aussie de koala en Nz de kiwi. Waarschijnlijk worden de inwoners van dit land daarom ook zo genoemd. Helaas wordt de kiwi bedreigd in zijn voortbestaan. Dit komt vooral door allerlei beesten, zoals, ratten, katten en possums, die de beestjes en de eieren een makkelijke prooi vinden. De beestjes zelf zijn echt heel schattig om te zien, helaas voor ons zijn het nachtdieren dus een goede foto maken zit er niet in. Leuk om ze gezien te hebben al stelt de rest van het park niet veel voor.

Dag 121

We weten niet zo goed wat we nog willen doen in NZ. We hebben geen zin om een toeristisch Maori dorp te bezoeken( al beseffen we heel goed dat we zelf de grootste toeristen zijn) We besluiten, op ons gemak, via de kust naar Auckland te rijden. We eindigen de dag Whakatane. Aan deze kust ligt, midden in de zee, White Island, de meest actieve vulkaan van NZ. Er zijn daar temperaturen van 600-800 graden gemeten. Onvoorstelbaar toch! We besluiten echter dat we de afgelopen maanden wel genoeg geld uit hebben gegeven en dat we de komende dagen geen excursies meer doen en een beetje gaan relaxen. We eindigen op een camping waarbij je meteen het strand op loopt. We maken een wandelingetje, genieten van het ondergaande zonnetje met een wijntje . Een beetje lamzakken dus die avond.

Dag 122

Net als wij hebben besloten op lekker te gaan wandelen, begint het te regenen, om eigenlijk niet meer op te houden. We laten ons niet van de wijs brengen en gaan in Coromandel Forrest Park een wat zwaardere wandeling maken. Het regent nog steeds een beetje, dus we zijn de enige die lopen. Ook is het af en toe spekglad en gaan we allebei onderuit. Er is in dit gebied veel goudmijnerij geweest en na een flinke wandeling omhoog bereiken we een mijnenschacht van 500 meter diep, waar je in mag. Een kleine honderd jaar gelden was hier een klein dorpje waar een paar honderd mensen woonden en iedereen in de mijn werkte. Gek idee. We zoeken een gewone camping op, ik voel me niet zo lekker en heb niet zoveel behoefte om te bushkampen.

Dag 123 Miranda

We zitten nog maar zo'n 150 km van Auckland af. Gek idee dat deze reis er bijna op zit! Aan de ene kant hebben we veel zin om naar huis te gaan, lekker genieten van je eigen bed en huisje en familie en vrinden weer zien. Aan de andere kant zouden we best nog een maandje door Azie willen reizen! Het zuidereiland en het zuiden van het noordereiland beviel ons het best. Hoe noordelijker je komt hoe gewoner het landschap en ook hoe drukker het is. Vandaag komen we aan in Mirenda. Dit is ons aangeraden door iemand on the road. Hier verzamelen vele duizenden vogels zich als ze op doorreis zijn vanuit Siberië en Antarctica (jeemig we zijn echt fck oud geworden, vogels spotten). We zijn niet echt enorme vogelliefhebbers maar het is toch leuk om te zien en de omgeving is mooi. Er is een strook aan het mooie strand waar je gratis mag kamperen en daar staan we dan ook, camper aan camper (vooral veel NZ-ers). We genieten van het ondergaande zonnetje met een wijntje en besluiten: het cliché is toch echt waar: de best things in life are free

Dag 124 en 125 Auckland

We rijden naar Auckland maar besluiten de komende 2 nachten aan het strand te bivakkeren. We rijden naar Takapuna waar er een camping aan het strand zit. Het wordt ondertussen waarschijnlijk een beetje saai om te lezen want we genieten van ons laatste weekend in NZ en doen niet eigenlijk niet zoveel. Beetje wandelen, lezen, uit eten, tassen inpakken. Zondag wordt onze laatste nacht in de camper en dat na ruim 2 maanden camperen. Morgen leveren we de camper en vliegen we 's nachts naar Singapore. Na een dagje Singapore komen we woensdagochtend aan in Amsterdam.

Aan een Ieder die ons heeft gevolgd heeft en gereageerd, onze dank hiervoor. We konden moeizaam iedereen beantwoorden maar het was altijd leuk om reacties van thuis mee te krijgen. Rob en Willem bedankt voor de fotoruimte, we hebben er ruim gebruik van gemaakt! Lieve mensen tot snel! Kus ons

natasja

Het was super om jullie verhalen te lezen! heb er echt van genoten!!! wat bizar dat het alweer bijna voorbij is, het is echt heel snel gegaan!
Geniet van de laatste dagen en tot snel!

dikke kus Natas

Ellen Zuiderwijk-Roet

Ik heb ook echt genoten van al jullie verhalen en foto's. Wat een ervaring zeg, om jaloers op te worden!

Geniet nog even van de laatste dagen en alvast een goede reis terug.

Groetjes,
Ellen

Naomi

Zie jullie over 2 dagen!!

Liefs Naomi

Annemiek

Jeetje! Het is voorbij gevlogen!! Geniet nog even van de laatste dagen. Voordat je het weet zit je hier weer in de hectiek van ons koude kikkerlandje! X Miek

Erwin & Irma

Thanks voor de mooie verslagen we genieten er nog

steeds van,misschien een uitgever polsen?

Femke

En dan is het voorbij....Super dat we jullie zo konden volgen. Sterkte met de omschakeling naar het altijd gezellige Leiderdorp!

liefs Femke

groep Dolfijn

Wat een prachtige verhalen telkens weer en mooie foto`s. Geniet er maar even van, want voor je het weet zitten julli weer in het koude kikker landje.
Tot snel groetjes Ditha

lief kus voor jael van shameca , roaslia , mees , mohammed ,denzill , joep , aleyna

Erwin & Irma

Ze zijn er weer!!!

Michiel

Hoi,

Bekijken jullie deze pagina nog?
Ik heb wat vragen. Over jullie reis.
je kunt me mailen op; michielmousa@gmail.com
Groet